Поскупљује летење и "лоу кост" компанијама, цена карте увек већа од оне коју прво видите
Авио-компанија "Рајан ер", која је својим путницима нудила летове по веома ниским ценама, одлучила је да због светске кризе и скупог горива подигне цене летова, како кажу, макар у наредних неколико година. Поскупљење је веће од оног које се најављује, јер је крајња цена карте увек скупља од промотивне, каже уредник портала "Танго сикс" Петар Војиновић. Очекује се да ће у наредном периоду авио-карте бити 30 до 40 одсто скупље.
Уредник портала Танго сикс Петар Војиновић каже да је авио-компанија "Рајан ер" најавила повећање цене карата од 10 фунти - са 40 на 50 евра, али напомиње да је реч о почетној, промотивној цени која увек буде већа када се крене у процес резервације.
"Већина британских медија, која је пренела ту вест, констатовала је да су просечне карте те компаније између 150 и 200 фунти, из Британије до најпопуларнијих дестинација", каже Војиновић.
Повећање цене карата, додаје, последица је више фактора.
"Ово је последица скока цене енергената, драматичног рестарта путовања, људи су се вратили чак и у већим процентима у авионе, али пословни проблеми авио-компанија и даље трају. Тај рестарт се није одразио на веће зараде авио-компанија. На пример, јако је интересанатно - лоу кост авио-компанија "Виз ер", са којом у Србији можда чешће летимо, је имала од ове године пораст укупног броја путника - око три стотине и нешто посто, а имали су губитак у последњем кварталу од неких 400 милиона евра", каже Војиновић.
На поскупљење је, додаје, утицала и пандемија, али и други проблеми као што су невраћање на аеродром особља које је због смањеног промета услед короне остало без посла.
Напомиње да су цене енергената драстично порасле, те да је керозин, који представља највећи појединачни трошак авио-компанија, поскупео 120 одсто.
"Било који бизнис да му одлучујући трошак толико скочи, да му се одједном врате све муштерије које је имао, а две године пре тога 85 посто тих муштерија није постојало - сва та трења су јако интересантна пословна прича. Али са стране путника - можемо да кажемо у врх главе да ће бити до 40 посто веће карте", каже Војиновић и додаје да се више цене очекују током зиме, када људи мање путују.
Напомиње да то не обухвата чартер летове, где се очекује да аранжмани поскупе око 30 евра.
Никоме се не прода карта по истој цени
Објашњава да нискобуџетне авио-компаније у понуди имају јефтиније карте, по промо ценама, али да се никоме не прода карта по истој цени.
"Јефтина авио-карта је нешто што се мора резервисати много унапред, морају се пратити промоције, а никада се не дешава да на крају добијете прву најнижу цену", каже Војиновић.
Напомиње да се цене авио-карата одређују по принципу понуде и тражње.
"Ако много касно резервишете, две недеље пред пут, можете од Београда до Лондона да путујете за 500 евра. Уколико сте студент, можете да резервишете много унапред по нижим ценама, али то не значи да је реална цена толико јефтина, већ је то прилично иновативан пословни концепт", истиче Војиновић.
С друге стране, веће авио-компаније нуде путницима више погодности.
"Имају повезане летове, много већу шансу да ако вам се нешто догоди да добијете компензацију или неко друго решење на следећем лету те исте компаније, у истој мрежи, што на пример лоу кост авио-компаније немају. Логично се види да је то за различите категорије путника", каже Војиновић.
Међутим, све компаније су, напомиње, током прве две године пандемије прошле кроз идентичан колапс потражње. Наводи пример компаније "Виз ер" која је, као и друге, отпуштала људе, а новац који сада заради преноси у капитална улагања.
Коментари