Читај ми!

Превозници траже више цене – хоће ли јавни превоз поскупети

Осетљиви смо на поскупљења, па када чујемо да превозници траже више новца од Града, одмах почнемо да се прерачунавамо. Ипак, како сазнајемо, ако поскупљења и буде оно не би требало да се одрази на цену карата.

"ГСП Београд", "Ласта" и Конзорцијум приватних превозника затражили су од Града да испуни обавезу из уговора која предвиђа аутоматско повећање цене по пређеном километру два пута годишње ако су испуњена четири критеријума – цена горива, цене на мало, бруто зараде и курс евра.

Ако су трошкови на основу ових критеријума порасли више од пет одсто и цена по километру у марту и септембру аутоматски треба да се повећа, тврде превозници.

Повећање од седам одсто, које је требало да уследи још у октобру, Град је одобрио тек у марту, али не и ГСП-у. Представници превозника кажу да су због тога претрпели велике губитке и да су се већ стекли услови да цена по пређеном километру буде виша за још 10,4 одсто.

"Највећа ставка у захтеву за повећање цене је цена погонског горива, она чини негде око 40 одсто укупне цене. Од када смо поднели први захтев за повећање цене, извршили задуживање код банака како бисмо повећали зараде возном особљу како бисмо их задржали на тржишту", каже Драго Тошић из Конзорцијума приватних превозника.

Истиче да је гориво у последњих неколико месеци поскупело за преко 30 одсто.

"И због тога очекујемо у најкраћем року да се реши, јер ми нећемо моћи да наставимо овако рад", додаје Тошић.

Цене по пређеном километру разикују се и до 60 одсто. Зависе од тога да ли на некој линији вози минибус, соло или зглобни аутобус, да ли неко возило саобраћа кроз центар града или до неког приградског насеља, колико су честа стајалишта и колико је нека траса оптерећена саобраћајем.

"Цена се може кретати од 100 и нешто динара па до 200 динара. Само, рецимо, укључивање клима уређаја додатно повећава потрошњу горива за 10 до 12 одсто. Оно што је додатно је стање трасе линије – она може и до 30 одсто да повећа потрошњу горива на одређеним линијама", наглашава Тошић. 

Из ГСП-а нисмо добили саговорника на ову тему, а ако је судити по информацијама из Секретаријата за јавни превоз да је од 1. марта одобрено повећање и да је за ново неопходно да Град прихвати захтев, а да потом градска скупштина одобри анекс уговора, превозници не могу да очекују да ће њихови захтеви бити брзо прихваћени.

У граду још нису завршени избори тако да је питање када ће бити конституисана скупштина. С друге стране, није реално очекивати да ће превозници још дуго наставити да возе по тренутним ценама.

Нове цене по пређеном километру не значе да ће грађани више плаћати јавни превоз, јер је Град и до сада из буџета подмиривао додатне трошкове. Када је реч о међумесном превозу, карте на релацији Београд–Панчево поскупеле су 15 одсто. Конзорцијум "Арива литас" је у међуградском превозу повећао цене за 10 одсто, а "Ласта" за 15 одсто.

понедељак, 25. новембар 2024.
9° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње