Читај ми!

Нема промене Устава без кључне речи грађана на референдуму, за то је потребна и промена закона

Званичан став Венецијанске комисије очекује се средином октобра. Месец или два касније за мишљене би се питали грађани. Али, пре тога, препорука је да се промени и Закон о референдуму. Тако би, тек са његовим усвајањем, поступак промене Устава ушао у завршну фазу.

Од увођења вишестраначја одржана су три референдума на републичком нивоу – 1992, 1998. и 2006. На четвртом би грађани требало да одлучују о Уставу. Он би морао да се одржи по новим правилима, изнетим у новом Закону о референдуму.

Рок за измену тог закона истекао је још децембра 2008. Радна група постоји од 2019, а конкретан Нацрт закона о референдуму и народној иницијативи добио је пре пет дана по хитном поступку, мишљење Комисије.

"Нацрт Закона о референдуму у Србији је позитивна иницијатива, али је донет у журби. Позивамо да се усвоје нужна побошљања", наводи се у мишљењу Комисије.

Иако не спори да Нацрт садржи позитивне новине, Венецијанска комисија, између осталог, препоручује да се јасније каже шта може на референдум, а шта не, хијерархијски ранг и дејство захтева за изјашњавање народа.

"Постоје и предлози за побољшање текста Нацрта закона, прецизност и јасноћу његових одредби. Министарство државне управе и локалне самоуправе је препоруке узело у разматрање. Највећи број њих свакако ће бити прихваћен и на одговарајући начин уграђен у постојећи текст", истиче се у саопштењу Министарства државне управе и локалне самоуправе.

За шест невладиних организација неусвајањем европских препорука неће само остати несклад с међународним стандардима, већ ће се и знатно ограничити учешће грађана у одлучивању.

"Венецијанска комисија је такође указала на спорност намере да се грађани информишу и то да их Влада информише о томе који су разлози за и против прихватања референдумског питања, јер је спорно да то уопште ради Влада, то би требало да раде тела која спроводе референдум попут РИК-а", сматра Немања Ненадић из Транспарентности Србија.

Стручњаци кажу и да су стандарди добре праксе да се правила усвајају много пре примене. У случају новог Закона о референдуму, то неће бити могуће – примениће се одмах по усвајању.

"Венецијанска комисија је спремна да прихвати ту брзину у доношењу закона под условом да закон заиста задовољава оне основне макар стандарде Венецијанске комисије. У овом поступку промене Устава нема финала и нема ничега без кључне речи грађана на референдуму – стари закон је превазиђен и он је из 1994. године, мењан '98. године и нужно је да морамо донети у овом кратком периоду нови закон", напомиње проф. др Владан Петров, професор Уставног права и члан Радне групе за израду акта о промени Устава.

Упућени немају дилему неопходан нам је ваљан Закон о референдуму, не само због уставних промена већ и због бројних питања на локалном нивоу.

субота, 23. новембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње