"Сова" главни адут "Утве"
Фабрика "Утва" у Панчеву после више од 30 година самостално прави авионе, "Сову" за домаће и инострано тржиште и модификовану "Утву 75" за Арапе, али и наоружање за "Југоимпорт СДПР" које се ставља на летелице и борбене системе, попут оклопних возила "Лазар" и "Милош".
"Утва" планира да започне и производњу беспилотних летелица, кажу у тој фабрици, коју је посетила екипа Танјуга.
Панчевачка "Утва", коју је НАТО више пута бомбардовао 1999. године, почиње убрзано да се развија и крајем године треба да започне серијску производњу "Сове", која је током тестирања показала боље перформансе од "Цесне" и "Пајпера", познатих америчких брендова, истичу у "Утви".
Намена "Сове" је за цивилну употребу, али се може користити и као војни авион пошто уз одговарајућу опрему може да носи и наоружање.
Тај четворосед се користи, пре свега, за обуку цивилних и војних пилота, аеро и фото снимање, на пример за надгледање границе и терена, праћење квалитета ваздуха посебним уређајима, као и у туристичке сврхе, рекао је Танјугу руководилац развоја и пројектовања у "Утви" Александар Петровић.
Каже да "Утва" има и сектор који се бави производњом наоружања и војне опреме за "Југоимпорт", власника фабрике од фебруара 2017. године са око 97 одсто удела.
Тако је, наводи Петровић, управо "Утва" у сарадњи са Војнотехничким институтом произвела наоружање за нове "Ербасове" хеликоптере Х-145М који се сада испоручују Србији.
Од девет хеликоптера Х-145М које Србија набавља од "Ербаса" пет је за војску, а четири за полицију.
"Део Утве бави се производњом наоружања и војне опреме, за потребе нашег власника Југоимпорта, израђујемо производе који се касније могу монтирати на остале борбене системе, као што су Милош, Лазар и други", рекао је Петровић.
"Југоимпорт" је до сада уложио укупно више од пет милиона евра у производне погоне "Утве".
"Утва авиоиндустрија" је у јуну потписала уговор вредан 1,26 милиона евра за производњу авиона, ремонт и послове на развоју новог авиона за потребе компаније "Смарт Линк" из Дубаија, а Петровић истиче да је реализација већ почела и да ће летелице бити испоручене крајем 2019. или почетком 2020.
Уговори се односе на производњу модернизованих авиона двоседа типа "Утва 75" и то две летелице, али је остављена могућност у уговору да се тај број касније повећа, навео је Петровић.
Потписали смо уговоре о производњи авиона и давању других ваздухопловних услуга компанији из Дубаија. "Утва 75" као добар и поуздан авион, на коме је настала и "Сова", биће искоришћен као база за нови авион, каже Петровић.
Авион је основне намене за селекцију и обуку пилота, као и за фото снимање из ваздуха.
"Сова" је, такође, модернизован авион "Утва 75" и тренутно је један од главних адута "Утве".
Реч је о луксузном четвороседу који је у фази сертификационих летних испитивања и фабрика се већ спрема за почетак серијске производње.
"Авион се показао доста добро, а у неким перформансама и бољи него матични авион. Потенцијални купци су приватна лица, школе летења и аероклубови. Сертификација нам дозвољава да нудимо авион по целом свету. Имамо интересената из западних земаља, ЕУ, Америке, али и источних или афричких земаља", каже Петровић.
Петровић додаје да ће годишња производња у почетку бити скромна, али да ће после прве или друге године моћи да изађу свим захтевима тржишта.
Очекивана цена "Сове" је од око 250.000 до 300.000 долара, у зависности од опреме, додао је Петровић.
Карактеристике "Сове"
Пилот "Утве", који тестира "Сову" Зоран Шпановић каже да је авион перфектан и веома конкурентан.
"Имам доста искуства и на Цесни 172 и Пајперу 28 и на око 40 типова авиона. Сова има све услове да се користи не само у Србији већ и у Европи за основну обуку, инструментално и ноћно летење. Има савремену електронику, појачан мотор и перформансе, по мом мишљењу, боље од Цесне и од Пајпера", рекао је Шпановић након лета.
Истиче да је "Сова", такође, модернизована верзија "Утве 75", пошто су била прихваћена сва побољшања које су предложили пилоти, "тако да је сада идеална по питању осветљености, прегледности и услова за обуку ноћног летења - буквално фантастичан авион".
Каже да је авион веома удобан, са великом кабином, као и клима уређајем, што немају још ни "Цесна" ни "Пајпер". Причали смо евентуално да се у некој варијанти уведе и аутопилота, пошто није више толико скуп", додао је он.
"Сова" је једномоторни авион, нискокрилац, опремљен једним цетвороцилиндричним мотором са ваздушним хлађењем и ''constant speed'' елисом. Маса празног авиона је 750 килограма, дужина авиона 7,11 метара, размак крила 9,8 метара, а висина 3,14 метара.
Максимална хоризонтална брзина авиона је 230 километара на сат, снага 210 КС, а истрајност авиона при економској брзини 4,2 сата.
Када је реч о развоју беспилотних летелица, Петровић каже да је недавно "Утва" склопила споразум о стратешком партнерству са Машинским факултетом.
"Утва има идеју да производи беспилотну летелицу и Машински факултет ће нам помоћи да направимо такимичење међу студентима техничких факултета у региону и на основу тога ћемо изабрати најбоље решење и новчано наградити", рекао је Петровић.
Каже да Србија већ има искуства у пројектовању и изради беспилотних летелица, као и да је план Утве да тржишту понуди и беспилотне летелице, од ултралаких до авиона опште категорије.
"Утва" планира да изради потпуну нову беспилотну летелицу савременог типа, каве се сада нуде на тржишту, а у неким сегментима ће бити и напредније.
Дугогодишњи мајстор "Утве" Љубинко Недељков каже да тренутно ради крилца и закрилца за "Сову".
Присећа се да је "Утва" пре више деценија била велика фабрика са много запослених и додаје да су ствари кренуле на боље откада је Југоимпорт преузео Утву, пошто је покренуто више развојних програма.
"Утва је била бомбардовања, а ово је други програм после бомбардовања који смо изабацили, Ласта и Сова", додао је Недељков.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар