Читај ми!

Добра година за Ф1

Зато што је Хамилтон свој највећи непријатељ и зато што ће Вилијамс напокон поново побеђивати; због тога што нови Ферари даје Себу и Кимију прилику да се искупе за прошлу сезону, и због тога што је од Рикардовог осмеха забавнија само његова фантастична техника претицања; јер напокон ћемо сазнати да ли је Мекларен добио Хонду из претпоследње деценије ХХ века или ону из прве деценије ХХI; због тога што је збир година двојице дебитаната у Торо Росу 37 и због тога што ћемо на стази ипак имати 10 тимова; најзад, зато што ће ове године аутомобили бити не само лепши, већ и бар 2 секунде бржи. Зато једва чекам да почне.

Добра година за Ф1 Добра година за Ф1

Данас је лако пронаћи начин да се критикује Формула 1. Чак и када се изузму носталгичне приче о томе како је било много боље у „старим добрим временима", обично остаје сасвим довољно муниције да се испали дугачак рафал потпуно основане критике. Јесте, чињеница је да је спорт у финансијској кризи већ дужи низ година. И јесте, начин расподеле новца, а поготово енормне суме које из Формуле 1 исисава њен власник, инвестициони фонд који се заклања иза лика Бернија Еклестона, цео проблем погоршава, уместо да га решава. Боље изгледе имају несрећни Старкови да задрже главу на раменима у „Игри престола" него мали тимови да се домогну подијума, а камоли победе. Тачно је и да се, из мени потпуно несхватљивих разлога, Формула 1 до сада себе успешно дистанцирала од друштвених мрежа, чиме је изгубила подршку пре свега најмлађих фанова. И да не идемо даље, ко зна колико далеко би отишли.

Али све то није битно. Није, јер и поред свих проблема и мана, на свету не постоји ништа толико узбудљиво, лудо, декадентно, романтично, немилосрдно и нестварно као што је трка Формуле 1. А пред нама је најлепша од свих - прва трка сезоне. Време наде и стрепње, у којем без наше воље или могућности да на то утичемо, од првог слободног тренинга у петак до кариране заставе у недељу пролазимо кроз метаморфозу коју доноси свака нова сезона. Уз кључно питање - како изгледа нова хијерархија?

Готово непромењено, гласио би најкраћи одговор, јер делује немогуће пронаћи некога ко је спреман да се клади против Мерцедеса. Сребрне стреле у нову сезону улазе са аутомобилом од којег се очекује да у Мелбурну има чак и већу предност у односу на такмаце него што је то био случај на крају прошле године. Што је, сложићете се, на прву лопту доста депресивна чињеница. Тајна моћног агрегата није у мотору са унутрашњим сагоревањем, већ пре свега у невероватно ефикасним електричним деловима, који генеришу већу снагу него код конкурената. А то, уз одличну поузданост и саливену шасију немачку екипу у овом моменту чини практично непобедивом.

Ипак, имајући у виду да је Мерцедес прошле године допустио својим возачима да се надмећу, а да је ту и рупа у правилима услед које постоји шанса да Ферари, Рено и Хонда током сезоне можда могу да пронађу неколико десетинки, има основа да верујемо да ћемо у 2015. гледати добро тркање.

Иза Мерцедеса, Вилијамс је за сада у благој предности у борби за нежељену титулу вицешампиона, превасходно захваљујући моћном погонском агрегату. Делује да ће, као и прошле године, Вилијамс своју шансу тражити на стазама које нису аеродинамски претерано захтевне, јер се нова шасија не чини много ефикаснијом од прошлогодишње.

Највише је напредовао Ферари. Нови мотор наводно производи чак 80 коњских снага више од прошлогодишњег (процењује се да је Мерцедес додао 50 „коња", а Рено само око 30, с' тим што је француска екипа изгледа сачувала највише „токена"), а и управљивост је значајно побољшана. Ред Бул, са друге стране, поново има сјајну шасију, али и значајан дефицит у погонској јединици, па ће пуно тога зависити од Реноовог темпа развоја.

Иза водеће четворке своје место тражи Торо Росо, у благој предности у односу на Лотус, Заубер и Форс Индију. И тек онда Мекларен. Голгота екипе из Вокинга је почела још од момента када су први пут монтирали нови Хондин агрегат. Иако су направили аеродинамски знатно ефикаснији аутомобил, услед проблема са поузданошћу екипа из Вокинга током зимских тестова није успела да одвезе ни један круг пуним гасом. У Мелбурн долазе са скромним циљем да само заврше трку, а ни за то им се не дају превелике шансе. Шокантно за некад моћну екипу, која је додуше своју последњу конструкторску титулу освојила још пре 17 година, која ће изгледа у Аустралији избећи зачеље само уколико невероватни повратак из мртвих Марусије (од ове сезоне под именом Манор) на крају ипак буде успешан. Наравно, само наивни ће прецртати екипу Рона Дениса пре прве трке сезоне, поготово што оптимисти тврде да ће Хондин мотор, када прерасте дечје болести, врло брзо бити озбиљан такмац чак и Мерцедесу.

А возачи? Е, то је већ много већи ребус. На врху је актуелни светски шампион, у доминантном аутомобилу, па на први поглед трећа титула стоји на дохват руке. Али емотивни Хамилтон је кроз целу каријеру био свој најгори непријатељ. Луис је (поново) раскинуо са својом дугогодишњом девојком, што одмах призива сећање на 2011. годину, када се пар прошли пут раздвојио; те године Хамилтон је једини пут завршио сезону иза клупског колеге. Затим је ту и чињеница да преговори са Мерцедесом око новог уговора и даље трају, а Хамилтон после раскида са својим менаџером овог пута преговара сам. Иако смо током целе 2014. слушали да се преговори о новом уговору одлажу до завршетак сезоне, како би фокус и тима и возача остао на освајању титуле, сезона се завршила, титула је освојена, а затим су прошла још три месеца током којих је било сасвим довољно времена да се нови уговор финализује, али резултата и даље нема. Довољно разлога за забринутост Луисових навијача?

Нико Розберг је сушта супротност. Стабилан, прорачунат и искуснији за једну годину у којој је чак на квалификацијама био бољи од Луиса, Немац ће и у 2015. бити главна (једина?) претња за Британца. На руку му иде и што је током зиме извезао чак 1000 километара више од актуелног шампиона, што на старту може да буде лепа предност. Ипак, неподељено је мишљење да Нико мора ове године да додатно напредује ако мисли да потуче Хамилтона. Није мали број оних који верују да је то могуће.

Валтери Ботас улази у сезону са једним циљем - да забележи своју прву победу и тако потврди своју позицију претендента на титулу „Летећег Финца", што би му на крају године могло донети и место у Ферарију. Битка са клупским колегом неће бити ни мало једноставна, јер Маса у Вилијамсу пролази кроз ренесансу своје тркачке каријере, и није искључено да прву победу белим аутомобилима у овој сезони донесе баш искусни Бразилац.

Фетел и Кими су током тестова били прилично изједначени, и чини се да за обојицу следи година искупљења, иако су разлози битно различити. Омиљени Финац је на заласку каријере и било би право чудо да добије продужење уговора у Скудерији, а питање је и да ли би он то уопште желео. Али оно што сигурно жели је бар још једна победа, којом би себи оправдао прошлогодишњу одлуку да се врати у Ферари. Себу је, пак, та победа још више потребна као доказ да у њему екипа има дугорочно решење, лидера који ће бити успешнији од Фернанда у борби да титуле врати у Маранело.

На листи потенцијалних победника је обавезно и Рикардо, који је прошле сезоне све одушевио и на неки начин индуковао Фетелов одлазак из Ред Була. Увек насмејани Аустралијанац ће зато ове године бити под притиском да испуни нарасла очекивања екипе и навијача. Не делује да ће му Квјат правити превелики проблем, макар на почетку сезоне, али како буде стицао искуство талентовани Рус ће постајати све занимљивији возач. Потенцијално и једно од изненађења године.

Коначно, ни једна листа фаворита не би била комплетна без Алонса. Шпанац се коцкао, услед јаке жеље да напусти Ферари се мало заиграо и на крају завршио у тиму из којег је побегао главом без обзира пре 8 година. Алонсо наводно има трогодишњи уговор, али нико не сумња да има и клаузуле које се односе на перформансе Мекларена. Фернанда занимају само победе и борба за титулу, а на почетку сезоне то неће бити на менију, па ће стрпљење великог мајстора поново бити на тесту. Ипак, у овом тренутку је много важнија прича о Алонсовој мистичној повреди током теста у Барселони због које ће одсуствовати са трке у Мелбурну. Од бројних шпекулација, потенцијално најстрашнија је она да Фернандо има проблема са здрављем (спомиње се срчана аритмија) услед којих му је чак и каријера доведена у питање. Надајмо се да ништа од тога није тачно.

На крају и пар речи о 17-годишњаку који је учинио да пословично инертна ФИА промптно реагује. Макс Верштапен у Формулу 1 долази са очекивањем да постане будући шампион. Многи који су га гледали слажу се да Холанђанин има оно „нешто" по чему се издваја од својих вршњака, али није мали број ни оних који сматрају да је момак прерано стигао у Формулу 1. На тестовима се Макс боље снашао од клупског колеге, Карлоса Саинца јуниора, али прави однос снага видећемо тек када крене тркање.

Сезона почиње у недељу, у 6 часова по нашем времену, док су квалификације дан раније на програму од 7 сати.

Једно је сигурно - биће ово добра година за Формулу 1.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 30. јул 2024.
26° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару