Читај ми!

Тамна сенка под тексашким сунцем

На три трке до краја шампионата, Формула 1 је поново у Америци, у највећем граду округа Тревис у централном Тексасу, али уместо приче о узбудљивој борби за титулу, поклонике спорта више окупира неизвесна судбина која спорт чека после (не)очекиваног губитка Кејтерама и Марусије.

20.46 - Возач Мерцедеса, Немац Нико Розберг освојио је почетну, пол позицију у квалфикацијама на трци Формуле један за Велику награду Сједињених Америчких Држава у Остину.

Розбергу ће друштво у првом стартном реду правити клупски колега Британац Луис Хамилтон.

Треће место заузео је возач Вилијамса, Финац Валтери Ботас, док ће му друштво у другом стартном реду правити клупски колега Бразилац Фелипе Маса.

Трка Формуле један за Велику награду САД вози се у недељу у 21 сат по средњеевропском времену.

Крајем 2009. године будућност Формуле 1 деловала је веома узбудљиво. У управо окончаној сезони десила се Брон ГП бајка, и у дугој зимској паузи грозничаво се очекивао почетак нове ере.

2010. је требало да буде последња година мрског Бриџстона, на хоризонту се помаљао нови супер тим у лику Ред Була, Мерцедес се са великим амбицијама вратио у караван и из пензије истерао великог Михаела, а после много година промењен је и систем бодовања. Али оно што је посебно радовало све заљубљенике у ову чудну мешавину бизниса и спорта, био је најављени улазак чак 4 нова тима, који су требали да потврде виталност најскупљег ауто спорта чак и у време светске економске кризе.

Ни пет година касније, слика је значајно мрачнија. Од нове четворке, амерички УСГП је испао мртворођенче, Кампос-Хиспанију (касније ХРТ) смо изгубили крајем 2012. године а Велика награда Русије у Сочију је по свему судећи била последња станица и за Кејтерам (некадашњи Лотус) и Марусију (екс-Вирџин). Најгоре од свега, и док су трајали, нови тимови Формули 1 нису донели готово ништа, све време мучећи се на дну, светлосне године далеко од тимова из средине табеле. За поређење, Форс Индија је после преузимања једнако безнадежног Спајкера/Мидленда веома брзо дограбила место негде у средини, уз велики број освојених бодова, неколико најбржих кругова, пар подијума, па чак и једну пол позицију.

Али то што су били неуспешни, нипошто не значи да нам мали тимови неће недостајати, будући да ће њихов нестанак имати озбиљне последице на Формулу 1. Караван је тако спао на 18 аутомобила (најмање још од Монте Карла 2005. године), па ћемо за почетак, до краја сезоне гледати промењену динамику квалификација, са по четири возача који ће испадати у првом и другом делу. Оно што је много битније, мали број аутомобила није прихватљив за носиоца комерцијалних права (читај Берни), па се по први пут после много година отвара простор да поједини тимови наступе са три аутомобила*, што је већ неколико година уназад нескривена жеља најмоћнијих екипа.

Добра страна оваквог решења је отварање додатних конкурентних седишта, јер, сложићете се, два места у Марусији не могу имати исту тежину као по једно додатно у Мерцедесу и/или Ферарију (Ред Булу, Мекларену...). Међутим, управо због повећане конкуренције додатно би патили тимови из средине табеле (Лотус**, рецимо, или споменута Форс Индија) којима би пут до бодова био значајно отежан, а самим тим пут ка судбини Кејтерама и Марусије готово неизбежан.

Ствари су последњих дана толико ескалирале да се по кулоарима спомињала чак и могућност бојкота Остина од стране Форс Индије, Лотуса и Заубера, све док власник Лотуса, Жерар Лопез није у петак такве приче одбацио као спекулације.

Чињеница ипак остаје да је за мале тимове Формула 1 у овом моменту прескупа, што је тужна последица начина расподеле новца, којег парадоксално - и те како има?! Годишњи буџет за награде који тимови деле је већи од 750 милиона долара, и док је сасвим прихватљиво да они који су успешнији добију више, распон разлике новца који добијају они на врху и они на дну је неприхватљив.

У Премијер лиги, рецимо, је расподела новца у односу 1,5 према 1 за успешније, док у Формули 1 тај однос износи око 4,5 према 1, због чега из сезоне у сезону разлика међу тимовима расте, уместо да се смањује. Готово сигурна последица ће бити губитак још неких тимова, можда већ од наредне године, па је Берни недавно изјавио да се не би претерано изненадио да у 2015. останемо на само 7 тимова.

Формулу 1 у наредним месецима чекају зато неке важне одлуке, али уместо да се даље бавимо спекулацијама, хајде да се окренемо предстојећој трци.

Иако је још 1908. године одржана прва Велика награда Америке, Формула 1 је у Америци доживела неке од најневероватнијих момената, како на стази тако и ван ње. На једној страни су романтичне шездесете и седамдесете, обележене тркањем на заносном Воткинс Глену, својеврсној хипи комуни Формуле 1 у којој је трка била само један део забаве током викенда, чак три трке у сезони 1982, или Индијанополис 2000. године, са 225'000 гледалаца и до данас најпосећенија трка у историји.

На другој страни су пре свега озлоглашена трка из 2003. године када се на старту нашло само шест возача са Бриџстон гумама, или мој лични фаворит - трка у Фениксу 1991. године коју је посматрало мизерних 18'500 гледалаца, будући да се возила у исто време када и много посећенији - фестивал нојева.

После десет различитих локација, нови амерички дом је пронађен у срцу Тексаса и Формула 1 не крије да се у Остину осећа изузетно комфорно. Реплика најуспешнијих кривина са других стаза уз велике промене елевације терена резултирала је оригиналном стазом коју воле и возачи и публика, а велики број дешавања у граду током Грн при викенда привлачи у Остин велики број туриста па је трка лепо посећена.

После четврте победе заредом, Хамилтон је предност над Розбергом повећао на 17 бодова и уколико не буде проблема са поузданошћу трокраке звезде, титула се смеши момку из Стивениџа. Нико је од инцидента у Белгији у евидентној дефанзиви, али и даље не без шанси. За Немца је од смањења бодовне разлике још битније и да напокон поново победи Луиса на стази, не би ли повратио психолошку стабилност која га је красила у првој половини сезоне.

Обојици ће и у Тексасу посао бити олакшан супериорношћу Сребрних стрела које у овом делу сезоне нико не може да угрози ни на квалификацијама ни на трци. За преосталу позицију на подијуму фаворити су возачи Вилијамса, а због казни, бар на квалификацијама не би требало рачунати на Фетела (који ће због употребе шестог агрегата у сезони у трку кренути са бар 10 места ниже позиције од оне коју избори, или чак из бокса) и Батона (који ће изгубити пет позиција због промене мењача).

Уз топло и суво време, Пирели се ове сезоне одлучио за меку и средњу мешавину гума, што је за по степеницу мекша варијанта него претходних година, па неће бити изненађење уколико на трци буду два заустављања у боксу, након што смо претходне две године гледали трку са једним сервисом. Уз широку стазу и две ДРС зоне, надамо се значајно већем броју претицања (бар од треће позиције наниже) него што је то био случај у Русији.

Квалификације крећу у суботу у 19 часова, док је трка на програму у недељу од 21.
#Forza Jules

*Они са мало више маште чак тумаче да је Алонсово премишљање да ли да прихвати Мекларенову понуду за наредну годину смишљено одуговлачење док не постане извесно да ће трећи аутомобили постати стварност, чиме се Фернанду отвара жељено место у Мерцедесу

**Црно златни аутомобили су на слободним тренинзима у петак наступили са новим предњим крајем, без карактеристичних кљова, што је несумњиво део припрема за долазак Мерцедесовог агрегата у 2015. години

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 31. јул 2024.
17° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару