Фетел против остатка света

Пре почетка нове сезоне главно питање на које сви траже одговор гласи: може ли Фетел до четврте узастопне титуле или ће се ове године напокон појавити витез на белом коњу који ће му се на том путу испречити, на радост скоро целокупног Ф1 краљевства?

Да би открили ко би могао да буде тај мистериозни витез Која, неопходно је прво видети ко располаже са каквом машинеријом, јер у Формули 1 подједнако мале шансе имају и лош возач у најбољем аутомобилу и најбољи возач у лошем тиму.

Ред Бул је како и доликује шампиону зимске тестове прошао препун самопоуздања, на самој граници надмености. РБ9 је природна еволуција шампионског РБ8 и екипа је уверена да ће Гладна Хајди, како је Себ већ крстио свој нови аутомобил, бити бар на нивоу Кејти, њене Безобразне млађе сестре, Напаљене Менди, Сочне Лизе, Настране Кајли и прошлогодишње (после горњег низа помало неочекивано чедно назване) Еби.

Екипа се зимус максимално потрудила да конкурентима не открије Хајдине главне врлине, иако је јасно да ће то и ове сезоне бити беспрекорно пријањање аутомобила у брзим кривинама. Ипак, Ред Бул једини од водећих тимова током предсезонских тестова није обавио ни једну симулацију тркачке дистанце, што се увек може тумачити на два начина - или су толико уверени да су добри да не желе да и конкуренција то види, или нису баш до краја задовољни па не желе да откривају слабу страну својег аутомобила.

Рекао бих да је истина негде на средини - аутомобил је брз на нивоу једног круга, али не толико доминантан са пуним резервоаром, што је свакако добра вест за главне конкуренте.
Хајдину судбину ће ове године директно одредити две супротстављене силе. На једној страни су промене правила које делују као да су уперене директно против Ред Була, и ту превасходно мислим на укидање слободног коришћења ДРС-а на квалификацијама и на строжији тест оптерећења који би требало да обезбеди да се предње крило не савија при великим брзинама.

На другој страни је фантастичан дизајнерски тим који готово на сваку трку доноси нова побољшања за аутомобил по чему је Ред Бул данас без премца, чак и у поређењу са гигантима на овом пољу какви су Мекларен и Ферари. Од тога колико брзо Њујиева екипа успе да надокнади изгубљено кроз нова правила зависиће и исход овогодишње борбе за титулу.

Мекларен је за последњих неколико месеци успео да уради не једну, не две, већ чак три ствари од којих би свака појединачно била довољна да навуче осмех на лице њихових главних конкурената. Након што су себи дозволили да остану без најбржег (не обавезно и најбољег) возача данашњице а затим и техничког директора (који ће се додуше Хамилтону у Мерцедесу придружити тек од наредне сезоне, али је због тога већ стављен у запећак), дошли су и на храбру идеју да за разлику од свих других водећих тимова у нову сезону уђу са потпуно новим аутомобилом.

Иако су претходну годину закључили победама на последње две трке, у Мекларену су сматрали да је прошлогодишњи аутомобил максимално искористио свој потенцијал и да би било готово немогуће додатно га развијати у 2013. години.

Логика којом су се водили има смисла, поготово ако узмемо у обзир да је најбрже постигнуто време овог фебруара у Барселони (Нико Розберг) било целих секунду и по брже од најбољег времена на квалификацијама на истој стази у 2012. години, али откључати пун потенцијал новог аутомобила захтева доста времена, а то је вероватно једини ресурс који тим из Вокинга нема на располагању.

Према сопственом признању, Мекларен је првих осам дана потрошио само за тестирање свих нових делова, тако да су за подешавање аутомобила на располагању имали само последња четири дана, од којих је током два падала киша. Резултат због тога није неочекиван - заостатак за водећом четворком на почетку сезоне је толики да у првих неколико трка немају много чему да се надају. Мекларен је у прошлости умео да се током сезоне значајно побољша, али у моменту када би тимови требало да одвоје значајне ресурсе за припрему потпуно нових аутомобила које ћемо гледати у 2014. години, овако нешто им је најмање било потребно.

Ферари у нову сезону улази са аутомобилом који је према Алонсовим речима „200 пута бољи од прошлогодишњег". Делује да ће главна врлина овогодишњег модела Скудерије бити конзистентност, пре него брзина на нивоу једног круга. Као и већина његових предака, и Ф138 болује од исте болести - недостатка пријањања - због чега је аутомобил „нервозан" у брзим кривинама. Малу забринутост изазива и чињеница да је нови аутомобил био за Фераријеве стандарде неочекивано непоуздан током зимских тестирања, али без обзира на све те мањкавости у кругу новинара који прате Ф1 Алонсо се готово акламацијом сматра за највећег Себовог ривала.

Шпанац улази у четврту сезону у Ферарију и седму од како је освојио своју последњу титулу и време полако престаје да му буде савезник. Алонсо је гладан титула и то га ове сезоне може учинити знатно агресивнијим, а самим тим и узбудљивијим за гледање.

Да није било толико проблема са мењачем током предсезонског тестирања, Лотус би био свачији фаворит из сенке за титулу у 2013. години. Као и прошлогодишњи модел, Е21 је од првог дана показао огроман потенцијал. Аутомобил је лак за управљање, импресиван у кривинама и изузетно нежан према гумама, па је, кад се гледају просечна времена у дужим секвенцама од 15, 20 или више кругова, Лотус једнако брз, ако не и за нијансу бржи од Ред Була и Ферарија.

Шеф тима, Ерик Булије, сматра да ће се тим ове сезоне сигурно борити за титулу, док су возачи мало опрезнији, али и Кими и Роман истичу да је аутомобил на свим пољима значајно бољи од прошлогодишњег. Главна бољка ипак остаје брзина у једном кругу, а без високе стартне позиције је тешко максимално искористити потенцијал аутомобила.

Осим Лотуса, највише разлога за задовољство после предсезонских тестова има Мерцедес. Екипа је жртвовала целу другу половину прошле године у корист развоја овогодишњег модела и делује да се та стратегија исплатила. W04 је веома брз на нивоу једног круга а побољшање је постигнуто и када је у питању „трошење" гума, фатална бољка прошлосезонског модела.

Ипак, одређена задршка мора да постоји, не само зато што је Мерцедес превише заостајао за водећима на крају прошле сезоне, већ пре свега што се боља економичност у односу на гуме мора тек доказати на асфалту веће температуре него што је био фебруарски у Барселони.

Од тимова у средини замишљене табеле у 2013. години се највише очекује од Заубера и Форс Индије. Швајцарска екипа је прошле сезоне стизала и до подијума, а у Нику Хилкенбергу је добила достојну замену за Переза, док тим Виџаја Малије после повратка Адријана Зутила има вероватно најбољи возачки пар ван прве петорке.

Вилијамс је, као и Лотус посебно импресионирао конзистентношћу времена у дугој секвенци кругова, али брзина евидентно фали, док је Торо Росо напредовао у односу на прошлу сезону и има право на наду да Рикардо и Верњ неће бити она двојица која ће редовно испадати после првог круга квалификација.

На зачељу ћемо и ове сезоне гледати Кејтерам и Марусију, али највероватније у обрнутим улогама, јер су црвени аутомобили који ове сезоне по први пут имају и КЕРС на тестовима деловали брже од зелених.

Када се подвуче црта, нова сезона поприлично обећава. Себ остаје фаворит број један за титулу, али ако је Алонсо прошле године у значајно лошијем аутомобилу могао да га притиска до последњег круга у Сао Паолу, уз помоћ Ф138 та битка ће бити још узбудљивија.

Још ако Лотусов Е21 испуни све што је обећавао у предсезони, ето и Кимија у првој борби за титулу још од 2007. године, док увек оптимистичка британска штампа сматра да ће и Луис побеђивати ове сезоне. А ако Луис буде побеђивао то значи да ће своју шансу имати и Розберг кога су сви већ једном прежалили (када је излазио на црту Шумахеру), а чини се да многи исту грешку понављају и ове године. Батон и Перез ће на почетку године морати да буду стрпљиви и да вребају шансу из другог плана али Мекларен се никад не сме отписивати.

У сезони у којој је просечна старост возача најнижа у историји (27 година), своју шансу је дочекало и пет почетника. Име које би требало запамтити је Валтери Ботас, шампион ГП3 серије за 2011. годину. Ментор новог Летећег Финца је нико други до Мика Хакинен а ако је судити по медијској пажњи, одавно нисмо имали почетника од којег се тако много очекивало. Нека му је са срећом.

Трка у Мелбурну се вози у недељу ујутру од 7 часова по нашем времену, док су квалификације дан раније у истом термину. По последњој прогнози, киша је веома изгледна, поготово у суботу, а температура током оба дана неће прелазити 19 степени. Преведено на језик навијача, то значи да је овог викенда апсолутно све могуће.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. јул 2024.
36° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару