Најбржа трка на свету

Ако љубитеља Формуле 1 упитате која је најчувенија тркачка стаза на свету, у зависности од афинитета, можете очекивати приличну разноликост у одговорима. Ако исто питање поставите некоме ко уопште не прати спорт, већина ће изабрати исто име. Монца.

Од како је направљена 1922. године, као тек трећа тркачка стаза на свету (после Бруклендса и Индијанаполиса), па све до данашњих дана, Монца се није много променила. Створена да буде најбржа на свету, магична стаза са лакоћом ту титулу потврђује и данас.

Чак и превише лако, па су током протеклих деценија дугачки правци на стази која практично има само три праве кривине (Лезмо 1 и 2 и Параболика) неприродно украшени бројним шиканама у очајничком покушају да се ограничи застрашујућа брзина коју стаза омогућава. И мада ограничавање брзине стазе на први поглед звучи парадоксално, будући да је брзина била, јесте и биће суштина Формуле 1, безбедност возача и посетилаца мора да буде на првом месту.

Нажалост, за титулу најбрже стазе на свету Монца је платила ужасну цену - на аутодрому се до сада на тркама угасило 87 живота, од чега су 52 били возачи.

Међу онима који су свој живот заувек уткали у легенду о најбржој стази су и велики Алберто Аскари, последњи Италијан са титулом Светског првака (1953) који је 1955. године погинуо у кривини која данас носи његово име, чувени Волфганг фон Трипс, којем је 1961. године било довољно треће место на Монци да би постао први Немац са шампионском титулом, али је после контакта са Кларком са собом у смрт одвео и 13 гледалаца, затим ћудљиви Јохен Риндт, који је 1970. године страдао на улазу у Параболику, а три трке касније постао први и последњи постхумни Светски првак у историји Формуле 1 и Рони Петерсон, троструки победник на Монци, који је 1978. године на старту трке доживео релативно безазлен удес из којег је у болницу стигао са ломом обе ноге, само да би сутрадан непажњом италијанских лекара шокантно преминуо услед емболије.

Данашњи сигурносни стандарди су на далеко вишем нивоу, али као што смо имали прилике да видимо на старту прошле трке, када је Грожанов болид пролетео на метар од Алонсове главе, за сваког тркача срећа а не вештина је оно што и даље има пресудну улогу у избору између живота и смрти. Због тога, када изађу на стазу на којој се вози брзином већом од 340 километара на час, возачи знају да су 53 круга која их деле од славе најстрашнија 53 круга у календару.

Победа на Катедрали брзине зато вреди више него победа на било којој другој стази, а колико се тешко до ње долази најбоље говори податак да два возача са највећим бројем победа у ери пре Шумахера, Кларк и Сена, на Монци имају укупно само 3 победе, док Хакинен, Хамилтон и Кими улазе у ред оних који никад нису побеђивали на стази у Краљевском парку, северно од Милана.

Ни овог викенда неће бити другачије, победиће најбржа машина пре него највештији возач. Судећи према чињеници да је на претходне две трке Мекларен доминирао и на квалификацијама и на трци, иако Хунгароринг и Спа не могу бити више различити, први фаворити за победу биће енглески пилоти. И док Џенсон у Италију стиже након што је победом у Белгији делимично оживео своје амбиције у шампионату, Луис је поприлично уздрман дешавањима ван стазе.

Скандалозним порукама на Твитеру, међу којима се нашла чак и слика са поређењем телеметријских података Мекларенових возача, Луис је још једном шокирао свет Формуле 1, да би ново узбуђење изазвала вешто пласирана изјава Едија Џордана да Хамилтон на крају сезоне прелази у Мерцедес. Оно што је Хамилтону зато потребно у овом тренутку јесте добар резултат на стази у Монци како би се фокус поново вратио на стазу, место где се Енглез ипак најбоље сналази.

Лидер шампионата је следећи на лествици фаворита, не само због статистике која каже да је по броју победа Ферари убедљиво најуспешнији тим на Монци, већ зато што је за екипу из Маранела Велика награда Италије убедљиво најважнија трка у календару, за коју аутомобил спремају са посебном пажњом. Алонсо је већ два пута побеђивао на Монци, и у ситуацији када први пут после четири деценије на Великој награди Италије неће бити ни једног италијанског пилота, нема никакве сумње за чију победу ће се овог викенда у црквама широм Апенинског полуострва молити тифози.

На квалификацијама у суботу много се очекује и од Мерцедеса, чији аутомобил не воли брзе кривине а обожава дугачке правце. Како на Монци оног првог нема много, а оно друго налазимо у изобиљу никога не би требало да изненади евентуална слика Сребрних стрела у прва два реда на старту трке. Ипак, до победе ће Розберг или Шумахер тешко стићи јер F1W03 из неког разлога недељом није ни близу брз као суботом.

Без Грожана, који ће због заслужене казне прескочити овај тркачки викенд, Лотусову потрагу за првом победом ће предводити Кими и резервни возач Д'Амброзио. И док су прошлог викенда сви (погрешно) типовали на златно жуте болиде, овај пут се то нико не усуђује да учини. Ко зна, можда им то донесе срећу. Неће одмоћи ни чињеница да ће стаза бити врела, баш као што је по вољи њиховог модела Е20.

Очекивања да ће се после лоших квалификација у Белгији Ред бул мучити и на Монци су се показала оправдана после првих слободних тренинга. Иако је аустријски тим доказао да на трци може да надокнади велики део онога што пропусти у квалификацијама, у Монци је стартна позиција кључна, а Фетел и Вебер ће се помучити да уопште стигну до трећег дела квалификационог тренинга.

Последњих неколико трка нам је показало да су се водећи тимови полако издвојили, и осим Лотуса, тешко је очекивати да до краја сезоне још неко осим возача Мекларена, Ферарија и Ред була може до победе. Уз Малдонадову казну од чак 10 стартних места због два прекршаја из Белгије, за изненађење овог викенда остају задужени само возачи Заубера.

За разлику од прошле године, Пирели се одлучио да на Монцу донесе за по степен тврђе гуме, па ћемо, као и у Белгији, видети средњу и тврду мешавину. На прошлој трци је то омогућило победничку тактику са само једним одласком на замену гума, а да ли ће исто моћи да се понови и у Италији зависиће превасходно од температуре стазе, која ће бити знатно виша него на Спа.

На крају рата, 1945. године, главна трибина Монце била је испуњена савезничким војницима који су посматрали како чувеном стазом победнички дефилују тенкови. У недељу ће иста пуна трибина уживати у још већој буци коју ће правити 24 најбржа тркачка аутомобила на свету. Одврните зато тон на најјаче и уживајте у најбржој трци на свету.

 

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 17. август 2024.
25° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару