Читај ми!

Циклус филмова Френка Капре, понедељком на РТС 2

Гледаоци РТС-а имаће прилику да од 25. јануара, сваког понедељка на Другом програму погледају један од филмова чувеног америчког режисера, италијанског порекла - Френка Капре. Хронолошким редом, на програму ће бити чак 14 Каприних филмова из његовог најуспешнијег периода стварања. Понедељком око 23.00 часа на Другом програму РТС-а.

Френк Капра (рођен као Франческо Розарио) стигао је у САД 1903, са шест година, као најмлађе од седморо деце. Радио је као физикалац, али и ситни преварант. Продавао је деонице у лажним рударским компанијама. Обилазио је на десетине калифорнијских варошица, где је развио симпатије према људима које је искоришћавао. На крају је постао редитељ филмова које су критичари називали одама малом човеку.

Први играни филм, "Снагатор", снимио је 1927. Била је то једна од најбољих комедија немог филма. Врло брзо је скоро сам постао заслужан што је од студија "Kolubija pikčers" направио најпрофитабилнију компанију Холивуда. Када је тридесетих наступила Велика депресија, знао је шта обични Американац жели и како да му то прода. Те деценије је штанцовао филм за филмом о обичном свету који удара на корумпирану елиту и побеђује. Успут је гомилу нових лица претворио у неке од највећих икона Холивуда: Гарија Купера, Барбару Стенвик, Кларка Гејбла, Џин Харлоу, Џимија Стјуарта...

Циклус филмова Френка Капре на Другом програму РТС-а започеће остварењем Веселе девојке (Ladies of Leisure), романтичном драмом из 1930. године о сину богатог бизнисмена који се заљубљује у девојку сумњиве прошлости. Затим следе, романтична комедија Без обзира на све (Rain or Shine, 1930), авантура Дирижабл (Dirigible, 1931), романтична драма Чудотворка (The Miracle Woman, 1931), комедија Платинаста лепотица (Platinum Blonde, 1931), драме Забрањено (Forbbiden, 1932), Америчка лудост (American Madness, 1932) и Горки чај генерала Јена (The Bitter Tea of General Yen, 1932).

Следећи је на реду филм из 1934. године, Догодило се једне ноћи (It Happened One Night, 1934), за који су улоге прво понуђене Роберту Монтгомерију и Мирни Лој, али обоје су закључили како сценарио није довољно добар. Лој га је чак описала као један од најгорих који је икад прочитала, нагласивши касније како се коначна верзија доста разликовала од оне која је дата њој и Монтгомерију. Након ње, улоге су одбиле и Миријам Хопкинс и Маргарет Салаван. Констанс Беннет је пристала, али уз услов да сама продуцира филм. Након тога је Бети Дејвис хтела улогу, али је била под уговором с Ворнер Бросом, а Џек Ворнер је одбио да је позајми Колумбији. Капра није могао да добије ниједну глумицу коју је хтео за улогу Ели Енрдуз, делимично зато што ниједна глумица која држи до себе није хтела да сними филм са само два костима. Продуцент Хари Кон је за главну женску улогу предложио Клодет Колбер. Иако су Капра и Кларк Гејбл уживали снимајући филм, Колбер баш и није. Догодило се једне ноћи је, међутим, био први филм који је освојио свих пет главних Оскара, најбољи филм, најбољи редитељ, најбољи глумац, најбоља глумица и најбољи сценарио.

Даље, на програму је дело Господин Дидс иде у град (Mr. Deeds to Town, 1936), са Гаријем Купером и Џин Артур у главним улогама, за кога је Капра 1936.године освојио свог другог Оскара за режију . Ово је прича о особењаку из америчке провинције који усред Велике депресије наслеђује 20.000.000 долара од свог далеког рођака. Осим приче о доброћудном и неисквареном богаташу, кроз филм се провлачи и љубавна драма у којој главна јунакиња прелази пут од немилосрдне новинарке којој је циљ да уништи и обезвреди новопеченог богаташа до крхке девојке која се заљубљује у њега и покушава да се искупи за неправду коју му је починила.              

Затим следи филм Изгубљени хоризонт (Lost Horizon, 1937), који представља адаптацију истоименог романа британског писца Џејмса Хилтона. Радња прати групу западњака који због грађанског рата авионом беже у Индију, али им се током лета авион сруши на Хималајима где ће им уточиште пружити изолована, утопијска долина Шангри-ла. Ово остварење је било један од најамбициознијих пројеката у каријери Франка Кпаре. Иако је компанија Kolumbija Pikčers због штедње одбила његов предлог да се филм сними у боји, Изгубљени хоризонт је свеједно постао најскупљи филм у њеној дотадашњој историји. Разлог је био у низу техничких проблема и Каприној склоности да више пута снима једну те исту сцену. Оригинална верзија је трајала 210 минута, али ју је продуцент Хари Кон након катастрофалне тест-премијере скратио готово напола, што је довело до судског спора са Капром. Упркос освојеном Оскара за сценографију, филм је постао велики комерцијални промашај, и Колумбији је требало пет година да врати уложено.

Гледаоци РТС-а имаће прилику да погледају и филм У гроб ништа не носиш (You Cant Take it With You, 1938) који се темељи се на истоименој позоришнојј представи Џорџа С. Кауфмана и Моса Харта. Протагониста, кога тумачи Џејмс Стјуарт је младић из породице богатих снобова који се заљуби у секретарицу Алис Бреди, чију породицу чине "шашави" ексцентрици. Радња приказује како протагониста лагано прихвата своју тазбину као "нормалну" у односу на "шашави" свет. За разлику од свог претходника, овај филм је представљао тријумф како за студио Колумбија Пикчерс, који је остварио велику гледаност и профит на кино-благајнама, тако и за Капру који се овенчао својим трећим Оскаром за најбољу режију, а као продуцент и Оскаром за најбољи филм.

Затим следе још две комедије/драме Господин Смит иде у Вашингтон (Mr. Smith Goes to Washington, 1939), са Џејмс Стјуартом и Џин Артур у главним улогама и Упознајте Џона Доа (Meet John Doe, 1941) са Гари Купером и Барбаром Стенвик.

Уживајте!

 

 

петак, 19. јул 2024.
34° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару