уторак, 19.08.2025, 14:00 -> 21:21
Краљеви свинга – Freddie Green
Фреди Грин (1911–1987) био је амерички џез гитариста познат по својој кључној улози у обликовању стила ритам гитаре у биг бенд и свинг музици. Рођен као Фредерик Вилијам Грин у Чарлстону, у Јужној Каролини, започео је своје музичко путовање учећи бенџо пре него што је прешао на гитару у раним тинејџерским годинама. Његово рано излагање музици дошло је од родитеља - отац је свирао оргуље, а мајка певала у црквеном хору, а значајан утицај је имао Сем Вокер, породични пријатељ који је научио Фредија да чита ноте и охрабривао га да свира гитару.
Године 1937. преселио се у Њујорк, где се брзо упустио у „живу“ џез сцену. Његов таленат привукао је пажњу продуцента Џон Хемонда, који га је упознао са Каунтом Бејзијем. Након кратке аудиције, Грин се придружио оркестру Каунт Бејси, где је остао скоро 50 година, постајући саставни и легендарни део ритам секције бенда.
Гринов стил свирања карактерисала је прецизност, јасноћа и беспрекорни осећај за свинг. Избегавао је блиставе соло деонице, фокусирајући се уместо тога на пружање стабилног, покретачког ритма који је покретао бенд напред. Његова гитарска умешност се често беспрекорно стапала са клавиром, басом и бубњевима, стварајући кохезиван и свингујући „грув“. Играо је значајну улогу у ритам секцији бенда, познатој као „Свеамеричка ритмичка секција“, заједно са Бејзијем, басистом Волтер Пејџом и бубњаром Џо Џоунсом.
Током своје каријере, Грин је свирао ритам гитару, пратећи друге музичаре, ретко свирјићи соло деонице. „Његов врхунски тајминг и... течни осећај за хармонију... помогли су да се успостави улога ритам гитаре као важног дела сваке ритам секције.“
Гринов допринос џезу укључује композиције попут „Down for Double“ (1941) и „Corner Pocket“ (1955), обе снимљене са оркестром Каунт Бејзија. Такође је имао низ својих албума, као што су „Mr. Rhythm“ (1955) и „Rhythm Willie“ (1975), други је снимио са колегом гитаристом Херб Елисом.
С обзиром да је Грин на готово сваком снимку Бејзијевог биг бенд, ми вам представљамо његове снимке из малих састава, где се његово умеће свинга можда и још јасније чује.
Утицај Фредија Грина на џез гитару не може се проценити. Његов иновативни приступ свирању ритам гитаре помогао је да се редефинише улога гитаре у џезу, померајући је од првенствено солистичког инструмента до саставног дела сваке ритам секције. Гринов стил свирања постао је „златни стандард“ за ритам гитаристе у џезу, а његов утицај се може чути у свирању безбројних гитариста који су дошли после њега.
Коментари