понедељак, 30.06.2025, 09:00 -> 23:45
Џез великани – Mary Lou Williams
Мери Лу Вилијамс (1910 – 1981) рођена као Мери Елфрида Скругс, била је америчка џез пијанисткиња, аранжерка и композиторка, чија је каријера трајала преко шест деценија, дубоко утичући на развој џеза од свинг ере преко бибопа па све до данас.
Написала је стотине композиција и аранжмана и снимила више од стотину плоча. Вилијамсова је писала и аранжирала за Дјука Елингтона и Бенија Гудмана, а била је пријатељица, менторка и учитељица Телонијусу Монку, Чарлију Паркеру, Мајлсу Дејвису, Теду Дамерону, Баду Пауелу и Дизију Гилеспију.
Рођена у Атланти, као друго од једанаесторо деце, одрасла је у насељу Ист Либерти у Питсбургу, била је „чудо од детета“, могавши да са две године одабере једноставне мелодије, а са три године је почела са мајком да учи клавир. Са шест година, издржавала је својих десеторо полубраће и сестара свирајући на забавама, а јавно је кренула да наступа са седам година када је у Питсбургу постала позната као „Мала пијанисткиња“. Постала је професионална музичарка са 15 година, а наредне 1926. године удала се за џез саксофонисту Џона Овертона Вилијамса.
Године 1927. придружила се Енди Кирковом бенду „Twelve Clouds of Joy“ као пијанисткиња и главни аранжер. Њене композиције попут „Mary’s Idea” и “Walkin’and Swingin“ постале су џез стандарди. 1940-их прошлог века постала је важна фигура у би бап покрету, сарађујући са иконама џеза као што су Телонијус Монк, Чарли Паркер и Дизи Гилеспи. Њен стан у Њујорку служио је као место окупљања ових музичара. Године 1945. написала је „Зодијачку свиту“, револуционарно дело од 12 ставова које меша џез са елементима класичне музике, где је сваки комад инспирисан једним астролошким знаком. Дело је изведено у Карнеги холу у Њујорку и сматра се значајним достигнућем у џез композицији.
Након преласка у католицизам 1954. године, Вилијамсова је компоновала литургијска дела попут „Црни Христос са Анда“ (1962) и „Миса Мери Лу“ (1970), интегришући џез са духовним темама.
Била је једна од првих жена која је стекла широко поштовање у индустрији којом доминирају мушкарци. Њена способност да се прилагоди и уводи иновације у различите џез стилове - од свинга до би бапа и сакралног џеза - донела јој је велико ппштовање и колега и критичара. Вилијамсова је предавала на разним школским институцијама, укључујући Универзитет Дјук и Универзитет у Масачусетсу, делећи своје огромно знање са новим генерацијама музичара, као едукаторка, менторка младих и филантроп, све до краја живота.
Коментари