Читај ми!

Краљеви свинга – Stephane Grappelli

Стефан Грапели (1908–1997) је био француски џез виолиниста и један од најутицајнијих музичара у свету џеза, један од највећих европским џез уметника, познат по свом виртуозном свирању и улози у развоју џез виолине као „мејнстрим“ инструмента. Најпознатији је као суоснивач „Quintette du Hot Club de France“, једног од најпознатијих џез ансамбала у историји, заједно са легендарним гитаристом Ђангом Рајнхардом.

Грапели је рођен у Паризу, где је почео да учи виолину у раној младости. Прво класичну музику, под утицајем музике великих виолинских виртуоза свог времена, потом је следило упознавање са џезом, преко америчких плоча, које га је довело до спајања класичне технике са џез импровизацијом и свингом.

Грапели и Рајнхард су 1934. године  основали „Quintette du Hot Club de France“, који је  био један од првих и најиновативнијих европских џез ансамбала у историји који је представио виолину као водећи инструмент у џез окружењу. Комбинација Рајнхардовог виртуозног свирања гитаре и Грапелијеве лирске виолине створила је јединствен звук који је постао синоним за џипси џез (познат и као Мануш џез), жанр који је спојио традиционални џез са ритмовима и мелодијама ромске музике.

Грапелијев стил је био дубоко укорењен у свингу, али се такође ослањао на ромске утицаје, класичну музику, па и блуз. Често би свирао са лаганим, „течним“ додиром, комбинујући и лиризам и захтевну техничку вештину. Имао је топао, глатки тон  и јединствен осећај за тајминг. Био је један од првих који је увео виолину као истакнути инструмент у џезу, а његове вештине импровизације биле су револуционарне за виолинисте.

Током Другог светског рата, Грапели је био у Лондону, а бенд  је подељен. Међутим, наставио је да наступа и снима као солиста, сарађујући са разним другим музичарима, укључујући и време у Сједињеним Државама, као цењени џез виолиниста. После рата, Грапели је наставио да наступа са „Quintette du Hot Club de France“ али је имао и успешну соло каријеру. Снимао је са многим великанима џеза, као што су Оскар Питерсон, Ела Фицџералд, Луј Армстронг и Хенк Џоунс, између осталих. На његовим снимцима из 1950-их и 1960-их чује се шири спектар стилова, од традиционалног џеза до савременијих интерпретација.

Грапели је остао активан као извођач све до каснијих година, свирајући у традиционалном и модерном џез окружењу, путујући широм света и сарађивајући са бројним музичарима различитих жанрова. Као признање за свој допринос музици, добио је бројне награде, укључујући номинације за „Греми“ и признања од многобројиних џез институција.

Грапелијев утицај на џез, посебно на џез виолину, је немерљив - његов стил је отворио врата будућим генерацијама виолиниста, укључујући Жан-Лика Понтија и Марка О'Конора, који су такође спајали џез са другим жанровима.

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса