Читај ми!

Џез великани – Ben Webster

Бен Вебстер (1909–1973) био је један од најутицајнијих и најупечатљивијих тенор саксофониста у историји џеза. Познат по свом топлом, богатом тону и емотивном свирању, Вебстер је био кључна фигура у развоју “биг бенд ере” и каснијој еволуцији модерног џеза. Његов стил је комбиновао елементе и свинг и би бaп традиције, али је његова способност да пренесе дубоке емоције кроз свој инструмент оно што га је посебно красило.

Вебстер је одрастао у музичкој породици и упознао се са џезом кроз локалну сцену Канзас Ситија. Преселио се у Чикаго касних 1920-их где био је под великим утицајем живе градске џез културе. На почетку своје каријере свирао је са неким од водећих бендова тог времена, укључујући оне које су предводили Бени Картер и Џими Лансфорд.

Вебстер је можда најпознатији по свом периоду са оркестром Дjука Елингтона, где је постао кључни део дувачке секције бенда. Његова саксофонска сола у композицијама као што су "Cottontail" и "Chelsea Bridge" су легендарна по својој емоционалној дубини и техничком мајсторству. Вебстерово време са Елингтоном означило је врхунац његове славе, када је помогао да се дефинише звук Елингтоновог бенда раних 1940-их.

Након што је напустио Елингтонов бенд, Вебстер је започео успешну соло каријеру, снимајући као вођа бенда и такође сарађујући са разним другим великанима џеза. Његови снимци из овог периода показују његову свестраност и као sideman-а и као вође, а његов углађен, блуз тон остао је заштитни знак његовог свирања.


Вебстер се 1950-их преселио у Европу, где ће провести већи део свог живота. Пуно је свирао и снимао у Данској, Шведској и Холандији, и постао једна врста џез амбасадора у Европи. Његове касније године обележио је зрелији и интроспективнији стил, иако су његов препознатљиви тон и емоционални интензитет остали у сржи његовог свирања.

Вебстерово свирање и извођење имало је јединствену способност да створи осећај интимности и “рањивости”. Имао је снажан, топао звук који се истицао у било ком контексту, али његово фразирање – емоционално, а опет контролисано – учинило га је тако незаборавним извођачем. Његов тон је био савршен спој моћи и осећајности, посебно у баладама, где је могао да изрази дубок осећај чежње или туге.

Вебстер је на моменте имао карактеристичан, скоро режећи звук, што је постигао мешавином суптилне артикулације и богатог вибрата. Његов утицај на касније саксофонисте, посебно на оне у хард бап и пост-бап школама, је огроман. Саксофонисти попут Стена Геца, Џона Колтрејна и Декстера Гордона навели су Вебстера као инспирацију.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње