Читај ми!

Музика вива – Дела пољских и финских аутора

Вечерашњу емисију испуниће композиције Павела Шимањског, Јуке Тјенсуа и Пертуа Хапанена.

Композитор Павел Шимањски припада генерацији пољских аутора која је дошла после Витолда Лутославског, Кшиштофа Пендерецког и Хенрика Горецког. Рођен 1954, на музичкој сцени се појавио седамдесетих година и то као веома препознатљив и аутентичан ауторски глас. Са једне стране, он често посеже за музиком и музичким конвенцијама из прошлости, али са друге, често прави ироничан отклон, што су одлике које се препознају у постмодернистичком композиционом приступу, а сам Шимањски овакав третман позајмљеног материјала назива „сурконвенционализам”.

На почетку емисије чућете његових Пет комада за гудачки квартет, чији почетак призива музику 18. века, да би се фигурације убрзо распале, стварајући знатно оштрији, савременији звучни ток. Потом ће уследити и Четири комада за гудачки квартет из 2013. године. Дело је посвећено Краљевском гудачком квартету који га је и премијерно извео. Музички ток се одвија кроз четири повезана сегмента, у којима Шимањски наставља да прави тоналне и стилске референце на музику прошлих времена, које потом окружује занимљивим звучним структурама.

Као и Шимањски, фински композитор Јука Тјенсу припада старијој генерацији, која је на музичку сцену ступила седамдесетих година прошлог века. У вечерашњој емисији чућете његово дело Inuo, написано 2017. године за гудачки квинтет и дувачки квинтет. Назив композиције би се могао превести као „узбуђење”, а музички ток дочарава ово осећање, снажним кинетичким покретом и сменом наступа различитих група инструмената, који евоцирају барокни концертантни стил.

До краја емисије посвећене делима финских и пољских аутора, чучете и Корални контрапункт Пертуа Хапанена. Дело је написано за Фински барокни оркестар, што је представљало посебан изазов за композитора. Како Хапанен наводи, „за композитора који редовно пише за модерне инструменте, барокни инструменти представљају свеж отклон. Толико свеж, да у овој композицији нисам користио ниједан нестандардни начин свирања на инструментима, које би иначе сматрао потпуно природним за музику данашњице. Корални контрапункт је замишљен да се изводи уз Бахове Бранденбуршке концерте, да успоставља везе са традицијом, али као сасвим независно дело”, наводи аутор.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом