понедељак, 27.10.2025, 21:30 -> 14:35
Светске музичке позорнице
Камерна дела Франца Шуберта изводе Марија Флореа, виолина, Лара Фернандез, виола, Данијел Кларет, виолончело, Хоакин Арабал, контрабас и Алекс Рамирез, клавир. Снимак је забележен на концерту који су ови уметници одржали 25. фебруара у Палати каталонске музике у Барселони.
Иако је у историји музике име Франца Шуберта најпре везано за соло песме, његова камерна остварења заузимају важно место пошто праве мост између класичарског и раноромантичарског периода, а уједно представљају и врхунац композиторовог интимног, личног и поетичног израза.
На почетку емисије слушаћете Шубертов Гудачки трио у Бе дуру, једно од његових раних дела (компоновао га је у деветнаестој години), у периоду када је био под утицајем класичног бечког стила, првенствено камерних остварења Моцарта и Хајдна. Иако садржи само два става – Алегро и Анданте состенуто, од којих је други остао недовршен, Шубертов Гудачки трио у Бе дуру може се тумачити као портрет младог уметника који поштује правила, али и интуитивно тежи слободи израза које се првенствено односе на распеване мелодијске линије.
Након тога следи још једно Шубертово младалачко остварење настало 1816, исте године када и Гудачки трио у Бе дуру. Слушаћете Адађо и Рондо у Еф дуру, који је, како претпостављају музиколози, настао за пријатеље и приватна музицирања, имајући у виду чињеницу да тада деветнаестогодишњи Шуберт није имао озбиљног издавача. Занимљиво је истаћи да је композитор клавиру доделио доминантну улогу, а гудачки трио делује као пратећи ансамбл, па се због тога описује и као мали клавирски концерт у камерној форми.
Емисију ће заокружити Клавирски квинтет у А дуру, познат под називом Пастрмка, из 1819. године. Назив овог остварења, једног од најпознатијих дела камерне музике романтизма, везан је за истоимену Шубертову соло песму насталу две године раније, а на чију тему је композитор обликовао четврти став у форми теме са варијацијама. Уместо уобичајена четири, Шуберт је у дело прикључио и пети став. Поред тога, додавањем деонице контрабаса уместо удвојене виолине, квинтету дао јединствену топлину и пуноћу звука. Квинтет Пастрмка одликује ведрина и оптимизам, истичући у први план Шубертов дар за обликовање мелодијских линија, као и способност да створи интимну, присну атмосферу својствену камерном музицирању.
Снимак из серијала Премијум концерти Еурорадија уступљен нам је посредством међународне размене.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари