Читај ми!

Светске музичке позорнице

Камерна дела Франца Шуберта изводе Марија Флореа, виолина, Лара Фернандез, виола, Данијел Кларет, виолончело, Хоакин Арабал, контрабас и Алекс Рамирез, клавир. Снимак је забележен на концерту који су ови уметници одржали 25. фебруара у Палати каталонске музике у Барселони.

Иако је у историји музике име Франца Шуберта најпре везано за соло песме, његова камерна остварења заузимају важно место пошто праве мост између класичарског и раноромантичарског периода, а уједно представљају и врхунац композиторовог интимног, личног и поетичног израза.

На почетку емисије слушаћете Шубертов Гудачки трио у Бе дуру, једно од његових раних дела (компоновао га је у деветнаестој години), у периоду када је био под утицајем класичног бечког стила, првенствено камерних остварења Моцарта и Хајдна. Иако садржи само два става – Алегро и Анданте состенуто, од којих је други остао недовршен, Шубертов Гудачки трио у Бе дуру може се тумачити као портрет младог уметника који поштује правила, али и интуитивно тежи слободи израза које се првенствено односе на распеване мелодијске линије.

Након тога следи још једно Шубертово младалачко остварење настало 1816, исте године када и Гудачки трио у Бе дуру. Слушаћете Адађо и Рондо у Еф дуру, који је, како претпостављају музиколози, настао за пријатеље и приватна музицирања, имајући у виду чињеницу да тада деветнаестогодишњи Шуберт није имао озбиљног издавача. Занимљиво је истаћи да је композитор клавиру доделио доминантну улогу, а гудачки трио делује као пратећи ансамбл, па се због тога описује и као мали клавирски концерт у камерној форми.

Емисију ће заокружити Клавирски квинтет у А дуру, познат под називом Пастрмка, из 1819. године. Назив овог остварења, једног од најпознатијих дела камерне музике романтизма, везан је за истоимену Шубертову соло песму насталу две године раније, а на чију тему је композитор обликовао четврти став у форми теме са варијацијама. Уместо уобичајена четири, Шуберт је у дело прикључио и пети став. Поред тога, додавањем деонице контрабаса уместо удвојене виолине, квинтету дао јединствену топлину и пуноћу звука. Квинтет Пастрмка одликује ведрина и оптимизам, истичући у први план Шубертов дар за обликовање мелодијских линија, као и способност да створи интимну, присну атмосферу својствену камерном музицирању.

Снимак из серијала Премијум концерти Еурорадија уступљен нам је посредством међународне размене.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

 

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом