Читај ми!

Уметност интерпретације – Марија Дуењас

Вечерашња емисија биће посвећена овој младој шпанској виолинисткињи и њеним дискографским записима дела Пабла де Сарасатеа, Камија Сен-Санса и Лудвига ван Бетовена.

Победница престижног такмичења „Јехуди Мењухин“ 2021, рођена је 2002. године у Гранади, у породици која се није бавила музиком, али која јој је пружила подршку у њеним уметничким настојањима. Са 11 година освојила је стипендију која јој је омогућила да се школује најпре у Дрездену, а потом у Бечу у класи Бориса Кушнира. Са само 18 година, Марија Дуењас постигла је невероватан успех када је, поред поменутог тракмичења „Јехуди Мењухин“, тријумфовала и на такмичењу „Виктор Третјаков“, као и на конкурсу у организацији Карнеги Хола, а добила је и награду Рајнгау фестивала, те била проглашена за „Уметника нове генерације Бибисија“.

Од тог тренутака, њен успон је био „наизглед незаустављив“, како је то прокоментарисао писац магазина Д Страд. Наступала је широм света на најзначајнијим концертним сценама и фестивалима, уз диригенте као што су Густаво Дудамел, Шарл Дитуа, Мартин Хонек, Ален Алтиноглу и многи други, док је у пољу камерне музике наступала са баритоном Матијасом Гернеом или пијанистом Итамаром Голаном, да поменемо само неке.

Ова млада шпанска виолинисткиња, 2022. постала је ексклузивни уметник дискографске куће Дојче грамофон, за коју је 2023. године објавила дебитантски албум „Бетовен и даље“ са делима бечког класичара, као и Луја Шпора, Ежена Исаја, Камија Сен-Санса, Фрица Крајзлера и Хенрика Вијењавског. Ове године уследио је албум инспирисан капричима, на којем се поред 24 Каприча Никола Паганинија налазе и дела Крајзлера, Берлиоза, Сен-Санса, Вијењавског, Сарасатеа, али и савермених шпанскиха аутора - Жордија Сервеља и Габријеле Ортиз. Након победе на такмичењу „Јехуди Мењухин“ 2021. године, као позајмицу је на две године добила вредан Страдиваријусов инструмент из збирке Џонатана Моулдса. У међувремену,   добила је и Страдиваријусову виолину “Кампоселиће” из 1710. који јој је уступила Нипон фондација, као и инструмент Никола Гаљана, такође из 18. века.

На овим инструментима, она успева, како то критика истиче „да изазове запањујући спектар боја“, а импресионира и њена технича спремност, уметничка зрелост као и смелост њених интерпретација. Емисију посвећену овој уметници заокружиће Виолински концерт у Де дуру опус 61, за који је сама Марија Дуењас компоновала каденцу. Наиме, ова млада виолинисткиња се већ 2016. године са великим успехом окушала у компоновању, када је победила на такмичењу за младе композиторе „Роберт Шуман“ са остварењем под називом „Растанак“. На свом дискографском првенцу, забележила је сопствену каденцу за Бетовенов концерт, али и пружила публици прилику да на бонус-трековима чује како интерпретира каденце које су пре ње, за овај концерт компоновали велики композитори-виолинисти: Луј Шпор, Ежен Исај, Камиј Сен-Санс, Хенрик Вијењавски и Фриц Крајзлер.

 

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом