уторак, 14.10.2025, 23:58 -> 14:30
Музеј звука – Покајнички псалми Мелхиора Франка
Пратићете интерпретације ансамбла Везер-ренесанс
Овај позно-ренесансни аутор, рођен 1579. године, био је изузетно плодан композитор протестантске музике, посебно мотета, којих је написао преко шесто. У његовој биографији издваја се податак да је 1601. године био у Нирнбергу, где је упознао Ханса Леа Хаслера, који му је могуће био и професор. Од њега је научио вишехорски стил негован у Венецији, као и полифони стил високе ренесансе који је користио у својим делима. Годину дана касније, Франк је постао Капелмајстор на двору у Кобургу, где је упркос свим недаћама које је Тридесетогодишњи рат изазвао у немачким земљама, задржао ову позицију до краја живота, 1639.
Иако данас мало познат, Франк је био веома популаран композитор који је за собом оставио огроман опус – између осталог, 40 збирки мотета са преко 600 композиција, световне песме, инструметналне плесове, као и обраде псалама, које ћете слушати у емисији.
Немачки превод седам покајничких псалма био је прва објављена публикација Мартина Лутера, што показује колики је био значај ових текстова за пропагирање протестантске доктрине да се искупљење може заслужити само путем искрене вере и побожности. Псалми под бројем 6, 32, 38, 51, 102, 130 и 143 су већ у 6. веку били одабрани како би се читали током периода поста, а током 16. века и турбуленција које је изазвала Лутерова реформа, постали су посебно популарни међу аристократијом и вишим друштвеним круговима, као текстови који су се читали у личним молитвама. У то време, настало је и двадесетак музичких обрада ових библијских текстова, а најпознатији су они које су компоновали Орландо ди Ласо, Андреа Габријели и Вилијам Берд.
Покајнички псалми Мелхиора Франка штампани су 1615. године у Нирнбергу, а оно што посебно краси ова дела јесте блиска повезаност текста и музике, важна новој протестантској доктрини. Занимљиво је да се у овом циклусу истовремено могу приметити одлике високоренесансног полифоног стила, блиског оном који је неговао Орландо ди Ласо, али и ранобарокних карактеристика, као што су хомофони слог, посебно присутан у псалмима у којима има више текста.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари