среда, 24.09.2025, 23:15 -> 12:57
Џез
Настављамо циклус у којем представљамо најважније албуме из историје авангардног и фри-џеза. Овом приликом слушаћемо остварење „Out to Lunch!” мултиинструменталисте Ерика Долфија, који је 1964. године објавио Blue Note, свега неколико месеци пре преране смрти аутора.
Ерик Долфи био је један од актера албума „Free Jazz” Орнета Колмена, који је на велика врата означио долазак новог правца у џезу. Примарно је био алт саксофониста, бас кларинетиста и флаутиста, који је као пратећи музичар наступао са великанима попут Чарлса Мингаса и Џона Колтрејна, али је паралелно развијао и свој властити ауторски израз, представљајући својеврсну синтезу утицаја којима је тих година био изложен. У том смислу „Out to Lunch!” не представља типичан авангардни или фри-џез албум шездесетих година. Помало налик већ поменутом Чарлсу Мингасу, Долфи је пре свега био еклектичар који је вешто спајао најбоље моменте џеза шездесетих, било да се ради о хард-бапу, пост-бапу или раном фри-џезу.
„Out to Lunch!” је био аутентичан и непоновљив албум, којим се Долфи представио као вансеријски креативац на свим пољима. Премда се држао класичних џез структура, његове почетне теме су онеобичене и ишчашене, и доносе интересантан спој кинематографског штимунга и авангардне апстракције. Сам Долфи је на овом албуму свирао на бас кларинету, флаути, алт саксофону, а његов ансамбл су чинили асови тог времена – трубач Фреди Хабард, вибрафониста Боби Хачерсон, басиста Ричард Дејвис и тада осамнаестогодишњи бубњар Тони Вилијамс, чудо од детета, који је већ почео да наступа у бенду Мајлса Дејвиса. У флуидној, отвореној комуникацији чланова бенда, Долфи представља и сасвим савремен, у то време визионарски концепт заједничке импровизације, који ће значајно утицати на џез музичаре касног 20. и 21. века, све до данас.
Аутор Никола Марковић
Коментари