четвртак, 07.08.2025, 20:20 -> 15:47
Простори пијанизма
Пијанизми Балкана ‒ Нејц Камплет
У вечерашњој емисији уметничку праксу овог словеначког пијанисте осветљавамо његовим интерпретацијама дела Шопена, Чајковског и Рахмањинова.
Раскошне музикалности и завидног техничког умећа, овај двадесет деветогодишњи пијаниста већ се истакао тумачењем неких од најзахтевнијих дела клавирске литературе, представљајући се као извођач који поседује све предиспозиције за развој озбиљне концертне каријере. Оне су, осим у сувереној вештини, евидентне у његовој способности да на истински сугестиван начин слушаоцу пренесе емоцију и идеју музике. Екстрaвертност оваплоћена у снажној гестури за инструментом само иде у прилог овом утиску, па је и његова тренутна оријентација на репертоар који му омогућава већу експлоатацију сонорности клавира у сагласју са личним карактером и сензибилитетом...
Рођен 1996. године у Марибору у музичкој породици, Нејц Камплет је клавир почео да учи са пет година при Конзерваторијуму за музику и балет у овом граду, у класама Лидије Малетић и Саше Гержељ-Доналдсон, да би студије потом уписао у Грацу код Зузане Нидердофер. Диплома са највишим похвалама одвешће га у Хановер, где се на Универзитету за музику и игру усавршава код Арија Вардија. Занимљиво је, међутим, да је круг пијаниста и педагога чије је мастеркласове током школовања похађао, односно оних са којима је остварио дуже сарадње, веома велики, па је осим са Јевгенијем Кисином – којег истиче за свог највећег узора – Нејц Камплет радио и са Жаком Рувијеом, Борисом Берманом, Михаилом Воскресенским, Григоријем Грузманом, Павелом Гилиловим и Арбом Валдмом (да наведемо тек неколико)... Своју иницијалну афирмацију, овај пијаниста започео je учешћима на више међународних такмичења, на кoјима постиже високе пласмане. Поменућемо неке од њих: Прву награду на пијанистичком такмичењу „Фондација Хилдегард Машман“ у Бечу, Трећу награду на међународном клавирском такмичењу у Њујорку, Прву награду на пијанистичком такмичењу „Марте Дебели“ у Грацу, другу награду на 15. међународном пијанистичком такмичењу у Етлингену, те високе пласмане на тамичењима Артур Рубинштајн у Тел Авиву 2021. и Игнац Падеревски у Варшави 2022. године...
Ови успеси отвориће му врата наступима на сценама Европе, у Кини, Јапану и Сједињеним Државама где се до сада представљао махом солистичким репертоаром. Једно од централних дела његових реситалских програма је и Друга соната у бе-молу, опус 36 Сергеја Рахмањинова. Дијаболичној експресији, масивности звука и усамљеним лирским оазама дела пијаниста приступа са искреним доживљајем, доносећи огроман дијапазон карактера и клавирских боја. Пијанистички звук Нејца Кемплета је у снажнијим динамикама бујан, а деликатан у тихим, те компактан у виртуозним пасажима и фразама које осмишљава до најситнијих детаља. Дате квалитете словеначког пијанисте осветлићемо управо његовим снимком наведене Сонате Сергеја Рахмањинова.
Сумирајући своје утиске о Камплету, Александар Маџар је изјавио следеће: „Он је један од најталентованијих младих музичара које смо срели током последњих година. Његова лакоћа свирања и сам осећај за инструмент заиста су изузетни, а његове техничке вештине једноставно запањујуће! Камплетово свирање је изванредно сигурно и он је способан да произведе високу инструменталну бриљантност. Све то, међутим, не би много значило да није његове музикалности и зрелости његових мисли. Камплетове интерпретације неких од врхунаца клавирског репертоара нису само технички високо израђене, већ показују веома оштар уметнички ум и озбиљну посвећеност уметничком изазову...“
Као солиста овај пијаниста је до данас забележио наступе са ансамблима у Словенији и у иностранству, те издвајамо концерте са Мемингенским дворским оркестром, Словеначком филхармонијом, Филхармонијом из Граца, Вуханском филхармонијом, Словачком симфонијетом, Оркестром Словенског народног гледалишча у Марибору, Симфонијским оркестром Радио-телевизије Љубљане, као и Националним омладинским оркестром Каталоније. У тим приликама сарађивао је са диригентима као што су Манел Валдивијесо, Маркус Меркел, Ђао Јанг, Симон Кречич, Даворин Мори, али и са Валентином Егелом, младим немачким диригентом који је последњих година посебно активан на сценама Словеније и Хрватске. Са њим и Словенским симфонијским оркестром у октобру прошле године извео је и снимио Клавирски концерт у бе-молу Петра Чајковског, који такође репродукујемо у емисији.
Аутор емисије: Стефан Цветковић
Коментари