четвртак, 12.06.2025, 21:40 -> 15:01
Музика вива – 33. Међународна трибина композитора у Београду
У емисији ћете пратити дела Ришарда Осаде, Анђеле Милић, Олге Јанковић, Владице Микићевић, Милане Милошевић Смилески и Мирјане Вељковић изведена на концерту одржаном 7. октобра у Културном центру Пароброд у Београду.
На почетку ћете чути дело Призма за флауту пољског композитора Ришарда Осаде. Као што Осада наводи, иако је идеја за компоновање овог комада потекла од оптичког феномена расипања светлости која пролази кроз призму, намера му није била да тачно одслика овај феномен у сфери звука, већ да искаже одређену идеју и симболику. Истраживање је усмерио на три најнижа звука на инструменту и њихово деформисање и „цепање” на звучне структуре које су изведене из основних тонова и њихових аликвота.
Анђела Милић се представила делом На ивици за флауту и харфу. Ова уметница, рођена 1996. године, завршила је студије композиције на Факултету музичке уметности у класи Светлане Савић, а тренутно је на трећој години докторских академских студија у истој класи. Анђела Милић је остварила запажен успех у области радиофоније, освајајући две друге награде на такмичењу „Неда Деполо”. У двоставачној композицији На ивици, ова ауторка се бави лиминалним просторима и замишљеним границама.
Концерт одржан 7. октобра у Културном центру Пароброд у Београду, настављен је гудачким квартетом How to make a bonfire II Олге Јанковић. Ова уметница је рођена у Русији, где је и започела музичко образовање, а дипломирала је на Факултету музичке уметности у Београду у класи Светлане Савић. Након успеха њене прве опере, посветила се раду на оперској трилогији Пермафрост, као и на стварању музике за видео игре. Композиција којом се представила на Међународној трибини композитора инспирисана је песмом једног руског рок бенда, у којој је логорска ватра упоређена са током људског живота. Према речима ауторке, „та метафора, упоређивање огња са неком животном енергијом, покренула је композиторку да напише ово дело, прво за симфонијски оркестар, а после и у аранжману за гудачки квартет”.
У наставку је изведена композиција Колаж бесмртних слика Владице Микићевић. Ова уметница рођена 1994. године тренутно је докторанд на Факултету музичке уметности у класи Татјане Милошевић Мијановић. Композиција Колаж бесмртних слика представља прву у низу композиција ове ауторке писаних за хармонику. Композиција садржи седам слика (делова) који су уједињени у један музички колаж, испуњен бојама и емоцијама. Свака слика има своју атмосферу представљену различитим карактером и темпом, а хармоника и гудачки парт се међусобно надовезују и употпуњују, градећи колаж непрестаних промена.
У емсији ћете чути и остварење под називом Zugzwang за соло хармонику Милане Милошевић Смилески. Назив овог дела преузет је из шаха, где овај израз описује ситуацију у којој је један играч приморан да направи потез који ће ослободити његову позицију, док се за другог играча тада каже да је „у цугцвангу” када ће било који потез погоршати његову позицију. Ова међузависна игра у музичком смислу презентована је кроз дијалог десне и леве руке, високих и ниских регистара, као и динамичких осцилација и долазак до кулминације.
Емисију ће заокружити Звона за вибрафон и клавир Мирјане Вељковић. Ова уметница, која је тренутно на докторским студијама у класи Татјане Милошевић Мијановић, инспирацију често проналази у духовним симболима. Композиција коју вечерас слушате, посвећена је звонима, као и истоимена свита за клавир објављена 2022. године у клавирском зборнику који је приредио Милош Павловић.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари