четвртак, 27.03.2025, 21:45 -> 12:34
Музика вива
Представљамо дела пољских аутора Александре Грике и Цезарија Духновског у интерпретацији ансамбла Клангфорум из Беча.
Први део емисије испуниће остварења Александре Грике, једне од најособенијих уметничких појава на пољској музичкој сцени, која инспирацију пре свега проналази у природним наукама, квантној физици, али и књижевности, тачније жанру научне фантастике.
Дело Emptyloop, према речима ауторке, инспирисано је потешкоћама у комуникацији која се обавља путем говора, а која се манифестује на два начина – или као неодољива потреба особе да стално прича, без обзира на то да ли поседује знање о теми о којој се говори или не, или као афазија, односно губитак или поремећај језичких способности проузрокован повредом на мозгу. Музички ове две ситуације Александра Грика дочарава контрастирајућим музичким током, најпре оним у којем долази до „какофоније” инструмената, а затим оним у којем доминирају честе паузе, понављање мотива те „запињања”, попут отежаног говора људи који су претрпели мождани удар.
Композиција einerjedeneither, односно Један – сваки – било који, је настала као поруџбина фестивала Сакрум профанум из Кракова и у њој Грика користи широк спекат звучних боја и текстура, односно све инструменте ансамбла Клангфорум из Беча, као и гласове неких од извођача.
У другом делу емисије, представићемо остварење Фонофантоматикс Цезарија Духновског. Овај аутор средње генерације, заинтересован је за однос музике и импровизације, детерминизма и слободе. Био је победник Међународног Рострума композитора 2003, а две године касније и такмичења „Гаудеамус” када је са Агатом Зубел поделио „Специјалну награду” жирија.
Дело је инспирисано концептом који је Станислав Лем описао у својој збирци есеја Summa Technologiae, који говори о посебној верзији виртуалне реалности. Наука која се бавим проналажењем „двосмерне везе између вештачке реалности и њеног реципијента” се назива фантоматика, а Духновски покушава да пренесе овај модел у своју композицију, стварајући мрежу веза између акустичких инструмената и вештачки створеног контекста. Међузависност читавог система се одвија у више равни и огледа се у интеракцијама звука на микро и макро плану, записаним одсецима, али и фигурама и гестовима које су импровизовали чланови ансамбла Клангфорум из Беча.
Уредница Ивана Неимаревић
Коментари