среда, 26.02.2025, 23:05 -> 11:33
Џез
Овом емисијом започињемо осврт на историјски најважније албуме фри и авант џеза, који ће имати своје место једном месечно на нашим таласима. Ппредставићемо албум „Карма” америчког саксофонисте Фероуа Сендерса, објављен 1969. године за Impulse! Records.
Амерички саксофониста Фероу Сандерс у фокус музичке јавности доспео је 1965. године када се прикључује бенду Џона Колтрејна, у позној фази каријере овог легендарног џез музичара. Већ тада стиче репутацију уникатног инструменталисте, који је значајно допринео експерименталном карактеру Колтрејнових албума „Ascenscion” и „Meditations”. Паралелно развија своју бендлидерску каријеру и особени стил који ће касније постати познат као спиритуални џез. Премда полази од фри џеза, Сендерс у својој музици користи и репетитивне фразе и ритмове, афричке удараљке, вокале, као и музичко-спиритуалне референце карактеристичне за источне културе и религије.
Албум „Карма” је треће студијско издање Фероуа Сендерса, које ће током наредних година и деценија постати познато као један од најважнијих џез албума свих времена. Овим издањем доминира тридесетдвоминутна композиција „The Creator Has a Master Plan” коју заједнички потписују Сендерс и вокалиста Лион Томас. Сендерсови саксофонски врискови, са пуно патоса и емоција, али и енергије, постаће и у наредним годинама његов заштитни знак, док је Томас донео особену, препознатљиву црту музици на овом албуму. Уз стихове који представљају својеврсну мантру, композицијом доминира и Томасово јодловање, а комбинација ових вокалних пасажа са екстатичним фри џезом, односно мелодичним грувом, по много чему је била несвакидашња за тадашњу џез сцену.
Аутор Никола Марковић.
Коментари