четвртак, 13.02.2025, 21:35 -> 12:47
Музика вива – Фестивал „Музички дани” у Донауешингену 2024
Вечерашњом емисијом настављамо циклус посвећен најстаријем фестивалу савремене музике у свету, основаном 1921. године. У сарадњи Радија Југозападне Немачке из Штутгарта и града Донауешингена, сваког трећег викенда у октобру се широм овог градића одржавају концерти и пратеће манифестације, а прошле године, фестивал је трајао од 18. до 20. октобра. У вечерашњој емисији чућете снимак концерта одржаног у Бартоковој дворани центра Донаухален, 18. октобра, када су изведена дела Симона Стен-Андерсена и Паскал Критон.
Емисију започињемо премијерним извођењем композиције Гросо данског композитора средње генерације, Симона Стен-Андерсена. Овај уметник је студирао у Орхусу, Фрајбургу, Буенос Ајресу и Копенхагену, а данас ради као професор композиције на Музичкој академији у Орхусу и Универзитету уметности у Берлину. Композиције Стен-Андерсена се често налазе на размеђи различитих уметничких форми – концертног извођења, перформанса, инсталација или музичког театра.
Овог пута, полазна тачка за настанак новог дела био је концепт ready made-а – идеја „пронађеног материјала”, али сада у смислу музичких и физичких својстава појединачних инструмената и објеката. Дело је написано за озвучени квартет, звучник и оркестар, а по речима самог аутора, „пети извођач је звучник „Лесли”, легендарни звучник са двоструком ротацијом који је најчешће био повезиван са Хамонд оргуљама”. Не само због своје препознатљиве пулсације и пратећег „Доплеровог ефекта”, већ и због механичког звука који производи, овај уређај постаје фокална тачка дела у којој се сустичу сви музички мотиви.
У емисији ћете чути и остварење под називом Alter француске уметнице старије генерације, Паскал Критон. Ова ауторка је од самих почетака своје каријере била заинтересована за најавангарднија струјања, а данас је позната по коришћењу засићених, микротоналних структура. Такође, снажан утицај на њено стваралаштво, оставила је теоријска мисао Жила Делеза, ког је упознала 1987. године. Композиција са којом се представила у Донауешингену премијерно је изведена 2022. године, и у њој се Критонова поиграва са идејом „другости”, као и променама и трансформацијама. Рекло би се да у композицији готово да не постоји ритам, већ се ток одвија у сталном преплитању слојева, који резултирају трењем и необичним акустичним ефектима. Дело Alter, написано је за глас и оркестар, док се у текстуалном слоју појављују енглеске, француске и арапске фразе у којима се описују промене.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари