среда, 27. нов 2024, 00:05
Музеј звука – Миса из Турнеа
Слушаћете интерпретације ансамбла Клеменчич консорт
У импозантној катедрали у белгијском граду Турнеу, која припада светској културној баштини Унеска, сачуван је рукопис настао око 1300. године, у којем се налази један од настаријих полифоних мисних ординаријума. Овај рукопис настао је у важном историјском периоду, када је почела да се формира свест о важности стварања заокруженог, јединственог мисног циклуса којим би богослужење добило кохерентну музичку пратњу. У тренутку настанка овог рукописа, овакву визију није имао један музичар, већ преписивач, који је у овом манускрипту компилирао радове више аутора, различитих стилских усмерења, а највероватније и епоха, комплетирајући први полифони мисни ординаријум. Било је потребно да прође више од пола века док Гијом де Машо није увидео потребу за стварањем стилски заокруженог мисног циклуса, пишући Мису Нотре Дам око 1360. године – прву мису у историји музике насталу из пера једног аутора.
Миса из Турнеа коју ћете слушати у вечерашњој емисији, састоји се од шест ставова: Кирије, Глорија, Кредо, Санткус, Ангус деи и Ите миса ест. Ставови Кирије, Санктус и Агнус деи настали су навероватније крајем 13. века, на шта указује њихова мензурална нотација и као и сличност са полифоним кондуктусом. Глорија и Кредо су написани у стилу Арс нове, док завршни Амен у ставу Глорија, укључује и хокетус. Последњи, трогласни став Ите миса ест написан је у стилу изоритмичног, двојезичног мотета – са песмом на француском у највишем гласу, латинским, морализаторским текстом у средњем и грегоријанском мелодијом у тенорској деоници. У том смислу, Миса из Турнеа је „амалгам контрадикторности”, скуп хетерогених и акустички различитих светова, али које обједињује идеја која ће своје пуно отелотворење доживети у наредним вековима.
Остатак емисије испуниће напеви из Кодекса из Лас Уелгаса, рукописа из истог времена, који се данас чува у манастиру Света Марија ла Реал де лас Уелгас у Бургосу. У рукопису се налази 45 монофоних композиција – секвенца, кондуктуса и тропара, као и 141 полифоно дело. Навећи део репертоара потиче с краја 13. века, уз неколико нумера написаних у стилу „Нотр Дам” школе, односно насталих почетком тог века.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари