уторак, 10.09.2024, 23:45 -> 18:47
Музеј звука – Дела Роберта Вајта
Овај енглески аутор важио је за једног од шест најбољих композитора тјудорске епохе - поред Ферфакса, Тавенера, Шепарда, Парсонса и Берда.
Томас Морли, у свом спису Једноставни увид у практичну музику из 1597. године, велича Вајта као једног од највећих енглеских композитора, поредећи његове смеле хармоније са мајсторством Орланда ди Ласа.
Вајт је рођен око 1538. године у породици градитеља оргуља, а као младић певао је у хору Тринити колеџа у Кембриџу. Након периода активности у Катедрали у Честеру, Вајт је 1570. године именован за оргуљаша и хоровођу Вестминстерске опатије. Његов живот изненада је окончан када је имао само 36 година, када је са осталим члановима своје породице преминуо током епидемије куге која је захватила Лондон.
Остао је сачуван релативно велики број композиција Роберта Вајта - 17 мотета, магнификат и два циклуса Тужбалица, осам химни, као и неколико инструменталних композиција за виолу и инструменте са диркама.
Вајт је, као католик, компоновао дела заснована на текстовима на латинском језику. Док је током владавине Марије Тјудор ова пракса била општеприхваћена, увођењем Акта о једнообразности црквених молитви и објављивањем Молитвеника, енглески језик је постао доминантан у обредима англиканске цркве. Ипак, постојали су изузеци - наиме и Краљевској капели, као и на универзитетима у Оксфорду и Кембриџу, службе су се одвијале и на латинском, јер се сматрало да је овај језик добро познат и разумљив образованим верницима који су присуствовали црквеним обредима. То је највероватније и разлог зашто је тако велик број изузетних композиција насталих између 1560. и 1570. године био базиран на латинским текстовима.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари