Оперска сезона Еурорадија 2023/2024

Гаетано Доницети: Роберт Деверо

Репродукујемо снимак опере Роберт Деверо Гаетана Доницетија, који је забележен на представи одржаној 29. априла ове године на позорници Холандске националне опере и балета у Амстердаму. Главне улоге тумаче: сопран Барно Исматулајева као краљица Елизабета, тенор Исмаел Хорди као Роберт Деверо, ерл од Есекса, мецосопран Анђела Брауер као Сара, војвоткиња од Нотингема, баритон Николај Земљанских као Војвода од Нотингема, тенор Тандо Мџандана као Сесил, бас Марк Курманбајев као Рали. Хором Холандске националне опере и Холандским камерним оркестром диригује Енрике Мацола.

Ову лирску трагедију Доницети је написао на либрето Салвадореа Камарана, на основу позоришног комада Елизабета Енглеска француског писца Франсоаа Анселоа. Ово је била последња у низу опера које је Доницети посветио краљицама из тјудорског периода енглеске историје. Прва од њих је Ана Болен из 1830, потом Марија Стјуарт из 1834. и на крају Роберт Деверо која се бави позним периодом владавине Елизабете I из 1837. године.

Садржај опере Роберт Деверо прати однос између Девероа, другог Ерла од Есекса и времешне краљице Елизабете, чији је миљеник био. Ова тема је заокупљала машту стваралаца, а у XX веку, преселила се и у филмску уметност, поставши позната широј публици путем филма Приватни живот Елизабете и Есекса из 1939. године у којем су маестрално глумили Бети Дејвис и Ерол Флин. Треба напоменути да је и Бенџамин Бритн овом односу посветио своју оперу Глориана, из 1953. године. Оно што је многим уметницима било привлачно у причи о Елизабети и Есексу, јесте разлика у годинама између краљице и њеног миљеника, Есексова арогантна и бунтовна природа, али пре свега контемплација о природи моћи једног суверена, који увек ставља интересе државе и народа спрам личних.

Премијера опере је уприличена у напуљском Театру Сан Карло, а потом ју је Доницети прерадио за извођење у Паризу наредне, 1838. године. Роберт Деверо се показао као изузетно успешно дело које је опстало на репертоару скоро три деценије. У 20. веку ова опера је била међу омиљеним великих дива Лејле Генџер, Беверли Силс или Монсерат Кабаје, а нешто скорије и Едите Груберове, које су са великим успехом изводиле улогу краљице Елизабете. Управо је ова рола и најимпресивинија у целом делу и спада у ред најизазовнијих улога – како у погледу певања, тако и у погледу глумачког умећа, у целом белкантистичком репертоару.

Уредница емисије Ксенија Стевановић

 

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару