Читај ми!

Грамофонија

Репродуковаћемо снимке одломака из опера „Холанђанин луталица“, „Парсифал“ и „Валкире“ Рихарда Вагнера у извођењу солисте Дитриха Фишер-Дискауа и чланова хора и оркестра Баварског радија под управом Рафаела Кубелика. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Ејнџел 1978. године.

Тонски записи које садржи ово издање припадају корпусу тзв. стерео-квадрофоних снимака који су почев од 1971. године постали доступни на грамофонским плочама. Реч је о систему названом 4-2-4, где се, према теорији, најпре четвороканални микс енкодира као стерео сигнал, тако запише на традиционални двоканални медијум, а онда приликом репродукције такав сигнал пролази кроз декодер којим се рестаурира оригинални квадрофони снимак. У пракси је овај метод имао значајне недостатке као што су веома тиха сепарација задњег пара канала, изобличења при реамплификацији и нестабилну звучну панораму. Други проблеми су се јављали у вези са компатибилношћу са стерео и нарочито моно системима будући да плоче нису звучале подједнако добро као обични стерео винили, иако су произвођачи гарантовали могућност репродукције са два или четири канала. Без обзира на недостатке, готово све велике светске компаније су имале у понуди стерео-квадрофоне плоче, нарочито са врхунским снимцима чувених уметничких остварења како би доказале супериорност новог система репродукције. О томе сведочи ово издање које је на различитим тржиштима било присутно са етикетама Енџела и И-ем-аја, објављено у десетак верзија. Упркос снажној маркетиншкој кампањи и великим очекивањима публике од стерео-квадрофоније, о судбини овог система сликовито говори податак да су снимци које вечерас емитујемо само три године након премијере објављени у ремастерованој стерео верзији, такође у продукцији компаније Енџел. 

Слушаћете стерео-квадрофоне снимке које су реализовали продуценти Фридрих Велц и Џон Вилан, а сниматељ је био Мартин Вер. Записи су забележени у Херкулес сали у Минхену, у сарадњи са Баварским радијом. Колумбијин стерео-квадрофоник систем који је овде примењен није био једини који је током седамдесетих година настојао да замени стерео репродукцију. Неколико конкурентних формата је у овом периоду доживело сличну судбину иако су ови системи годинама постајали све бољи. Упркос комерцијалном неуспеху, одређене групе ентузијаста и колекционара су одржавала ова издања у веома ограниченој циркулацији, те се могу пронаћи и ретки савремени носачи квадрофоног звука, као и различити хардверски и софтверски декодери. Уколико поседујете неки од њих, вечерашњу емисију можете слушати са четири канала уз донекле неизвестан квалитет звучног исхода. Управо су радио-станице биле велики противници квадрофоније, будући да су енкодирани снимци испољавали одређене девијације приликом трансимисије, нарочито у моно емитовању. Међутим, то за данашњу емисиону технику није препрека и декодирање би требало да ради као са оригиналним винилом.

 

Аутор: Милан Милојковић

 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи