Читај ми!

Грамофонија – Хектор Берлиоз: Те Деум

Слушаћемо извођење чланова Хора Лондонске филхармоније и оркестра Краљевске филхармоније под управом Томаса Бичама. Емитујемо записе са винила који је објавила продукцијска кућа Одисеја 1968. године.

Ова плоча сведочи о пракси прављења лажних стерео снимака од моно записа која је била распрострањена током шездесетих година, највише у популарној музици, али се може пронаћи међу издањима свих жанрова. Поступак је подразумевао да се моно снимак удвостручи, те да се копије подвргну различитој еквилизацији или се временски размакну тако да један канал мало касни за другим. Понекад се може наћи и комбинација ових метода. Компанија Одисеја која је дистрибуирала јефтине верзије Колумбијиних издања је у оквиру серије „Легендарна извођења” објавила више лажних стерео снимака поред овог који вечерас емитујемо, а сви они су заправо оригинално врхунски моно снимци који су за потребе стерео репродукције процесирани. Овај поступак је у популарној музици перципиран као мера за појефтињење будући да је производња правог стерео снимка коштала нешто више од моно верзије, док је у случају Одисејеве едиције то био покушај да се моно снимци од изузетног значаја прилагоде стерео репродукцији. То није увек давало задовољавајуће резултате, те се оваква издања данас сматрају занимљивим као документ из периода смене једне технолошке парадигме другом, али је у погледу квалитета снимка у већини случаја исход деградација оригиналног моно снимка са неубедљивом симулацијом просторности. У случају плоче коју ћете слушати у овој емисији, лажни стерео звучи веома интригантно будући да није уобичајен за уметничку музику, али управо у њој, због богатства звучног садржаја, пружа уверљивији утисак двоканалне репродукције него што је то случај са јефтиним верзијама поп-хитова.

Оригинална моно верзија овог снимка је настала у децембру 1953. године, непуну деценију након оснивања Краљевске филхармоније коју је окупио управо Бичам, након што је био оснивач и Лондонске филхармоњје 1932. године. Снимак је оригинално објавио Филипс електрикал, како се звала британска подружница чувеног електронског гиганта, а идеја је била да се забележи на плочи интепретација ретко извођених Берлиозових дела по којима је Бичам био чувен. Овај запис спада међу прве снимке који су забележени након оснивања британског дела компаније 1953. године, која ће од 1959. носити назив Филипс рекордс. Почетком педесетих година су Колумбија и Филипс договорили међусобну дистрибуцију снимака на тржиштима на којима нису били присутни, те су тако преко етикете Одисеја европски записи продавани у Сједињеним Америчким Државама, док је Филипс у свом каталогу имао Колумбијине наслове све до 1961. године и оснивања етикете Колумбија интернешнал.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво