Научни скупови

Годишњице великих филозофа – Душко Прелевић о Бранку Лазаревићу

У емисији Научни скупови од понедељка, 29. јануара, до петка, 2. фебруара, можете слушати снимке са конференције „Годишњице великих филозофа” која је, у организацији Српског филозофског друштва, одржана 23. децембра на Филозофском факултету Универзитета у Београду. У другој емисији овог циклуса можете пратити излагање Душка Прелевића „О Бранку Лазаревићу”.

Брaнко Лазаревић (1883–1963) био је српски књижевник и дипломата. После завршене гимназије у Зајечару, студије је започео у Паризу, као стипендиста Министарства иностраних дела Краљевине Србије, а окончао их је на Филозофском факултету у Београду. Образовање је потом наставио у Паризу, Минхену и Риму где се специјализовао за књижевност и естетику, а тема докторске дисертације му је била „Проблеми ритма и симетрије”. До ослободилачких ратова интензивно се бавио књижевним радом и позоришном критиком. У периоду између два светска рата остварио је веома успешну дипломатску и политичку каријеру, међитум, послератне комунистиче власти су га уклониле са јавне сцене. Расправе, дневнике, солилоквије, есеје и размишљања Лазаревић је наставио да пише у наметнутој изолацији, све док није искључен из Савеза књижевника и ухапшен; у затвору је био од 1948. до 1950. године, одузета му је кућа у Београду, вила на Хвару и очева пивара у Неготину, тако да је последње године провео у Херцег Новом, где је тек 2004. године нађена његова изгубљена оставштина.

У првом делу свог излагања Душко Прелевић се осврће на предратни део Лазаревићевог живота и његов однос са савременицима. Још као студента запазио га је Јован Скерлић и упутио на читање Емила Золе, али је на Лазаревића јачи утисак оставио Богдан Поповић. Лазаревић је сматрао да критика треба да буде „импресионистичка” и „тоталитарна”, а Скерлић га је описао као главног књижевног импресионисту те генерације. Ценећи ангажованост аутoра о којима је писао, Лазаревић је јасно истиоцао свој антинационалистички, антифашистички и антикомунистички став. За књижевну критику сматрао је да мора да произађе из естетског доживљаја, из самог сусрета са уметничким делом, те да је у том смислу књижевна критика (ако је добра) и сама уметничко дело.

У другом делу излагања биће речи о послератном раду Бранка Лазаревића, где посебо место заузима његов спис Дневник једног никога (1942–1947), вредно сведочанство о тадашњим променама, посебно о превртљивости која се тада дешава, како у народу тако и међу интелектуалцима, у читавој Југославији, а посебо у Србији. Ту Лазаревић пише о Антону Августинчићу (који је извајао споменике и Краљу Александру и Анти Павелићу и Јосипу Брозу), Владимиру Назору, Густаву Крклецу, Александру Белићу, Вељку Петровићу, Иви Андрићу (ипак, додајући да Андрић, за разлику од осталих, бар ћути) и тако даље. На крају излагања, Прелевић ће навести и неколико занимљивости везаних за проналазак Лазаревићеве оставштине, захваљујући чему данас имамо осам томова његових сабраних дела.

У сутрашњој емисији можете слушати излагања Уне Поповић „О Вилхему Дилтају” и Јелене Бољановић „О Карлу Јасперсу” са овог научног скупа.

Уредница циклуса Тања Мијовић.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се