четвртак, 28.09.2023, 20:20 -> 13:23
Аутор: Јелена Дамјановић
Композитор месеца – Ђироламо Фрескобалди
Завршавамо циклус који смо овог септембра посветили Ђироламу Фрескобалдију.
Године 1635. Фрескобалди је објавио још једну, нову збирку са делима за инструменте са диркама под називом Фиори музикали, коју сматрају једним од његових најбољих и најпопуларнијих остварења. Ово је уједно била и једина збирка овог аутора која је искључиво била намењена извођењу током мисног богослужења. Познато је да је Фрескобалди све до ове збирке, веома ретко објављивао литургијску музику, а једина позната је Друга збирка токати из 1627. године.
У односу на раније публикације, Фиори музикали није организована према жанровима, већ према мисном циклусу за који су комади писани, те садржи три категорије дела - за недељну мису, апостолску мису и богородичину мису. Објављена је у Венецији 1635. године и претпоставља се да је била намењена службама у базилици Светог Марка, али и другим значајним венецијанским црквама, јер су поменута три мисна циклуса била више у складу са њиховим литургијским потребама, него што је то био случај са мањим, парохијским црквама.
Збирка Фиори музикали обухвата неколико стилова и жанрова, а уједињује је доследност у прилагођавању црквеној служби, премда неки историчари сматрају да је Фрескобалди прешао ту границу у два каприча на популарне теме. Сви жанрови које је раније компоновао представљени су у овој збирци, осим оних који се повезују са популарним стилом. Музички језик, који је нарочито добро прихваћен у периоду након његове смрти, заснован је на добро организованим хармонијама и вештом контрапункту, нарочито у ричеркарима и канцонама.
У последњим годинама свог живота, Фрескобалди је углавном радио на новим издањима неких ранијих збирки, као што су колекције канцона и токата. Првој збирки токата је додао и неколико нових дела заснованих на популарним стиловима. Додата дела откривају Фрескобалдијево интересовање ка стварању обимнијих композиција или циклуса, изграђеним на независним комадима и повезаним прелазним пасажима.
Ауторка: Јелена Дамјановић
Коментари