Фестивал Промс 2022

Репродуковаћемо снимак концерта одржаног 12. августа у Ројал Алберт холу у Лондону који нам је уступљен посредством међународне размене Еурорадија. Том приликом чланови Филхармоније из Осла извели су дела Јана Сибелијуса, Франца Листа и Рихарда Штрауса, а за диригентским пултом био је Клаус Мекеле, млади и перспективни фински уметник који је и руководилац овог ансамбла, али и музички директор Париског оркестра и Музичког фестивала у Туркуу, те од сезоне 2027. и будући шеф-диригент Краљевског Консертхебау оркестра. Мекеле је овим наступом дебитовао на Промсу, а солисткиња је била Јуџа Ванг, једна од данас најтраженијих пијанисткиња.

Концерт је започео извођењем Сибелијусове симфонијске поеме Тапиола, опус 112. Ово дело сматра се кулминацијом Сибелијусових композиционих процеса у области симфонијске музике, а написано је 1926, две године након његове последње, Седме симфоније, и сценске музике за Шекспиров комад Бура. Након премијере у Њујорку, диригент Валтер Дамрош је композитору написао како сматра да је то једно од његових најоригиналнијих остварења, а оно је први пут изведено на Промсу 1928. године, под управом славног Хенрија Вуда.

Друга тачка био је Први клавирски концерт у Ес дуру Франца Листа у којем је као солисткиња наступила Јуџа Ванг. Рођена 1987. године у Пекингу у породици музичара, Јуџа Ванг је на Конзерваторијум у родном граду примљена са седам година, а већ у четрнаестој је наставила школовање у Канади. Специјализацију је похађала на чувеном Кертис Институту у Филаделфији у класи Гарија Графмана који је имао снажан утицај на њен пијанистички развој. Пажњу светске јавности привукла је концертом одржаним 2007. када је заменила Марту Аргерич музицирајући као солисткиња са Бостонским симфонијским оркестром. Две године касније потписала је ексклузиван уговор са издавачком кућом Дојче Грамофон, обезбедивши себи место међу водећим светским уметницима. Европски дебитантски наступ имала је 2003. године када је са оркестром Тонхале из Цириха извела Бетовеновов Четврти клавирски концерт, док се као амерички деби наводи њен наступ са Пинкасом Цукерманом 2005. године, где је исти Бетовенов концерт извела замењујући пијанисту Радуа Лупуа.

У другом делу концерта Филхармонија из Осла и диригент Клаус Мекеле извели су симфонијску поему Живот јунака, опус 40 Рихарда Штрауса, последњу у серији његових поема, коју је компоновао 1898. године. Дело је познато по мноштву тематског материјала којим композитор дочарава борбу и преиспитивања свог јунака.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво