Грамофонија – Мајлс Дејвис: Лифт за губилиште

Репродукујемо снимке начињене за потребе филма „Лифт за губилиште” Луја Мала из 1958. године, а који су забележили чланови квинтета Мајлса Дејвиса. Емитујемо записе са винила који је лиценцно објавила наша продукцијска кућа 1989. године.

Сарадња Мала и Дејвиса је чини се била од изузетног значаја за обојицу уметника. Њихов сусрет је резултирао, за то време, јединственом концепцијом филмске музике која би најпре била импровизована на основу пројекције одабраних секвенци, а затим монтирана у целину. Нове технике филмске монтаже и нарочити однос између музике и догађаја на платну, донели су Малу статус утемељивача француског новог таласа, док ће Дејвис након ове сарадње наставити истраживања модалне импровизације на албумима Milestones и Kind of Blue. Снимци су начињени децембра 1957. године у студију Poste Parisien, а оригинално су објављени у моно верзији на плочи од десет инча. Врло брзо су уследила бројна признања, као Гран-при за плочу 1958. године, што је покренуло лавину реиздања, те се до данас практично на годишњем нивоу појави нека верзија ових снимака. Томе је несумњиво допринела каснија популарност Дејвиса и Мала, али и чињеница да је приликом историјски важног сусрета ове двојице уметника снимљено више материјала него што је присутно на филму, те ове бројне нове верзије често имају значајне међусобне разлике. Значајно је поменути да су музички сегменти на плочи названи према филмској секвенци коју прате, те су називи нумера увек навођени описно.

Као што је поменуто, различите верзије ових звучних записа су доступне на готово свим врстама комерцијалних фонограма. Тако се на плочи коју ћете слушати у емисији, налази дигитално ремастерована верзија Герта ван Хојена, продуцента који је стекао светску славу управо конверзијама аналогних записа у дигиталне формате. Куриозитет представља чињеница да је овај његов ремастер управо објављен на плочи, будући да су његови радови најчешће коришћени како би се демонстрирала супериорност компакт-дискова над аналогним носачима. Значајно је истаћи да се на првој страни плоче налазе нумере из оригиналног саудтрека, док друга страна садржи претходно необјављене тејкове појединих нумера које нису биле део оригиналног издања.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво