Читај ми!

Рефлексије

Александар Милосављевић: О 66. Стеријином позорју

У емисији Рефлексије можете слушати осврт Александра Милосављевића на представе изведене на 66. Стеријином позорју. Прво ће бити речи о комаду Александра Поповића „Кус петлић”, који је режирао Милан Нешковић, а изводе га чланови Народног позоришта / Народнoг казалишта / Népszínház-а из Суботице; а потом о представи „Шиндлеров лифт”, према истоименом роману Дарка Цвијетића, у драматизацији и режији Кокана Младеновића и продукцији Камерног театра 55 из Сарајева.

Без икаквих драматуршких осавремењивања, редитељ Милан Нешковић, с пуно оправданог поверења, препушта да реплике комедије Кус петлић једноставно одзвоне у свести гледалаца представе, док онеобичени језик Александра Поповића показује да речник саткан од празних парола и утемељен на танушној вери оних који те речи изговарају и даље функционише на исти начин као и некада, те да реплике изговарају особе које су и данас збуњене историјом која их меље и уплашене на обичан људски начин. Јунаци представе варају, лажу и себе и друге, а стилизација којом их редитељ чини нашим непосредним савременицима овде је постигнута сценографијом и, нарочито, начином глумачке игре. Посебно су занимљиве специфичне међусцене, интермеца у којима актере, мимо тока радње, препознајемо као чланове бенда који изводи музичке нумере.

Како оцењује Александар Милосављевић, оваква концепција не трпи рђаву глуму, а Нешковић је на располагању имао врхунску поделу - глумице и глумце који не само што су у потпуности поверовали редитељу, него су били спремни и да сјајно реализују његове замисли. Мајсторска глума, фина стилизација заснована на прецизним, изузетно маштовитим поступцима претворила се у бескрајно духовиту игру. Шесторо глумаца су наступили као уигран тим у којем није било слабог па ни слабијег места, а награде које су на Фестивалу добили Миња Пековић и Срђан Секулић (Стеријине награде) те Милош Лазић (Стеријина награда из Фонда Даре Чаленић за младог глумца) исто тако су заслужили и Сања Моравчић, Игор Грекса и Димитрије Динић, док се улогом Миље Бушатлије посебно издвојила Миња Пековић због чега је добила и Награду за глумачку бравуру „Зоран Радмиловић".

* * *

Роману Дарка Цвијетића Шиндлеров лифт, о предратним, ратним и поратним судбинама житеља такозваног Црвеног солитера у Приједору, Кокан Младеновић се враћа након представа у којима се на директан или индиректан начин бавио причом о људима из вишенационалних заједница у којима рат буди природу звери. На сцени, пред очима гледалаца представе, од лего-коцака настаје Црвени солитер; израста на приједорској ледини из ентузијазма који је зрачио после Другог свестког рата, уређиван и сређиван љубављу станара који су на крилима вере у боље сутра били спремни да преброде све тешкоће.

На трагу Цвијетићеве прозе, аутор драматизације у представу уноси низ епизода које дефинишу односе станара, а лего-коцке од којих настаје реквизита, постају метафора дечје игре, односно невиности и наивности на којој је утемељена изградња – и солитера и међуљудских односа у згради. Управо због вешто пласираног и маштовитог поигравања сценографијом и реквизитом, због нежности с којом се сећа живота у вишенационалној Југославији, али и суровог контраста са сценама из ратних времена, Кокан Младеновић је створио узбудљиву и емоцијама богату представу која му је на 66. Стеријином позорју донела награду за драматизацију, обавештава нас Александар Милосављевић.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару