Читај ми!

Век хармонике – Концерт Владимира Благојевића и Саше Мирковића

Снимак концерта хармоникаша Владимира Благојевића и виолисте Саше Мирковића, који је из циклуса њихових наступа под називом Нова музика за виолу и хармонику одржан 10. децембра 2019. године у Галерији Прогрес у Београду. Премијерно су изведена дела Лазара Ђорђевића, Ане Гњатовић, Ирене Поповић, Давида Мастикосе, а чућете и композиције Маје Боснић и Драгане Јовановић.

Дуо Мирковић – Благојевић наступа од маја 2014. године, од када су остварили низ успешних концерата. Сада су већ познати као интерпретатори савремене музике домаћих аутора, и то првенствено дела која су композитори писали за њих. Отвореност и изражен виртуозитет ових музичара инспирисали су бројне композиторе да претходних неколико година истражују изражајне могућности ансамбла, те је овај дуо до сада премијерно извео више од двадесет композиција.

На почетку емисије чућете премијерно извођење композиције под називом Крагуј Лазара Ђорђевића. Сарадња са виолистом Сашом Мирковићем и акордеонистом Владимиром Благојевићем на различитим пројектима била је подстрек за Ђорђевића да напише композицију Крагуј која ће, како сам аутор каже, спојити музикалност и виртуозитет ових сјајних извођача. Поетика дела плод је дугогодишњег истраживања на пољу звука, односно сталног трагања аутора за новим изражајним средствима, а како наслов сугерише, овом композицијом Ђорђевић је тежио да представи сву раскош и снагу птице по којој је његов родни град добио име.

Ходање са или без Бернхарда Ане Гњатовић из 2019. године носи још и назив Ходање Б74, а написана је за дуо Мирковић – Благојевић. По речима ауторке, једноставну фразу која се заснива на неколико фиксних и већем броју променљивих параметара, извођачи понављају ослушкујући један другог. Суштина је да буду што ближи по регистру, боји, квалитету тона и динамици, односно, да буду једно другом огледало. Одломци из истоимене новеле (Ходање) Томаса Бернхарда читају се према засебно задатом редоследу и правилима, не ометајући музички ток.

Следи Диптих Ирене Поповић. По речима ауторке, „низ замрзнутих поетских тренутака у којима је плес основна инспирација”. Мотиви који се смењују преузети су из позоришних представа, с обзиром на то да је њен опус у великој мери посвећен управо свету театра, за који је и вишеструко награђивана. Композицију карактерише тоналност и јасна структура а главни тематски материјали се смењују на хармониц ии виоли кроз различите контрапунктске технике.

Стварајући Трихорд 2019. године, Давид Мастикоса, млади бањалучки композитор, водио се идејом да мање нота значи више одговорности, док извођачи имају на располагању простор да у дело учитају своје визије интерпретације, те је у изградњи музичког тока ове композиције веома важан однос и стваралачка енергија извођача, као и окоснице за извођење које је замислио композитор.

Остварење /com.app.data Маје Боснић, из 2018. године, има поднаслов: Вечно променљива композиција за музичаре са мобилним апликацијама. У својим делима Маја Боснић користи звуке из свакодневног живота, те често инструменте претвара у машине или предмете. У фокусу ове композиторке експерименталне концептуалне музике, тренутно је истраживање мобилних апликација како би, по њеним речима, из њих извукла максималан звучни и уметнички потенцијал.

У композицији /com.app.data Маја Боснић користи бесплалтне апликације за паметне телефоне са Google play и Apple storе-а упоредо са музичким инструментима, и то тако да оне диктирају музички материјал, реагују на живи звук инструмената, стварају и производе звук, диригују извођачима и уживо их снимају и репродукују уз додатне ефекте. Дуо Мирковић – Благојевић премијерно је извео ову композицију на фестивалу Тимсониа 2018. године у Темишвару, а дело се налази и на програму овогодишње, 29. Међународне трибине композитора у Београду.

На крају емисије, у интерпретацији дуа Мирковић – Благојевић, чућете и композицију Трик Ома дазас Ашу Ив Ла Ду Драгане Јовановић. Иза овог необичног назива на први поглед, скривају се заправо Три комада за Сашу и Владу, који носе називе: Сећање на валцер, Пушчи ме и Ајдес Вирајс Амо, односно Ајде свирај само.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво