Хроника Трећег програма

Прочитаћемо осврте Саше Тошковић и Соње Ристић на концерте одржане у оквиру 51. Београдских музичких свечаности. У наставку Хронике емитоваћемо текст Срђана Дамњановића написан поводом недавне смрти Имануела Валерштајна.

У недељу, 13. октобра, у Дворани Коларчеве задужбине наступио је ансамбл „Ла Воче Струментале" (La Voce Strumentale) предвођен виолинистом, контратенором и диригентом Дмитријем Синковским. На репертоару су била дела барокног композитора Антонија Вивалдија - Годишња доба, концерти за виолину опус 8, Концерт за лауту и виолу д'аморе у де молу и Кантата Чесате, омaи Чесате. Како оцењује Саша Тошковић, кроз овај циклус концерата Синковски је оправдао епитет виртуоза - у технички захтевнијим ставовима виолиниста је демонстрирао невероватну брзину и прецизност свирања, остављајући утисак да искоришћава све експресивне и звучне капацитете инструмента, док је у лаганим ставовима исказао мелодичност и кантабилност Вивалдијеве музике, посебно оне коју је компоновао за виолину. Синковски и ансамбл одавали су утисак хармоније, баланса, уиграности и задовољства при заједничком музицирању, а три биса изведена после веома захтевног концертног програма, сведочила су да је барокни свет руских музичара освојио нашу публику.

* * *

Соња Ристић пише о наступу младог кинеског пијанисте Жанга Шенглианга, познатијег као Ниу Ниу, који се публици 51. БЕМУС-а представио 15. октобра у Коларчевој задужбини. Композиције Франца Шуберта, Фредерика Шопена, Феликса Менделсона и Франца Листа део су репертоара који Ниу Ниу изводи на својој светској турнеји, у оквиру које је и овај концерт, а у свој београдски наступ пијаниста је уврстио и Бетовенову Месечеву саонату, како би одао почаст 250-годишњици рођења композитора. Како закључује критичарка, Ниу Ниу је показао висок ниво техничких способности, те су извођења виртуозних дела углавном била успелија од композиција лаганог темпа, у којима је било неопходно изнети бројна динамичка нијансирања. Када је реч о осећајности коју је пијаниста унео у своју интерпретацију, стеиче се утисак „научености", пре него тренутне инспирације и емоција, тако да су висока очекивања публике с почетка концерта испуњена само делимично.

* * *

Амерички социолог Имануел Валерштајн умро је 31. августа, а остао је упамћен као заговорник теорије светских система. Његова тестаментарна порука гласи да крају хаоса светског система можемо допринети афирмисањем релативно егалитарног и потпуно демократског система. Валерштајн је заговарао одбацивање евроцентричких претпоставки као и неговање трезвенијег осећаја за историју, који не изискује нове фанатизме, него напоран интелектуални рад. Осим тога, како истиче Срђан Дамњановић, Валерштајн је рехабилитовао улогу и положај интелектуалца у доба када, сходно општем становишту, интелектуалац представља аномалију с којом треба раскинути. Критика америчке политике, због које је у нашој земљи освојио све симпатије, није била примарна област његовог интелектуалног интереса, већ је то била тематизација положаја неевропских друштава, првенствено Индије и Африке.Подршка антисистемским покретима широм света, критика односа метрополе и периферије, као и анализа глобалног капитализма, учинили су да нове генерације у њему виде перјаницу антиглобалистичког покрета, уз Бурдијеа и Чомског.

Читала Марица Милчановић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње