понедељак, 11. јун 2018, 22:20
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Дејана Петровића на филмове Мирослава Сикавице „Гласније од оружја”, Бориса Митића „Слатко од ништа” и Џоа Берлингера „С намером да се уништи”, приказане на 11. Белдоксу који је одржан од 7. до 14. маја у Београду.
У филм Гласније од оружја, приказаном у оквиру програма „Специјалне пројекције", Мирослав Сикавица обрађује деликатну и занемаривану тему - употребу популарне музике у војне сврхе током ратова у бившој Југославији. Настојећи да пренесе информацију и специфично ментално стање тог времена, аутор нас подсећа на више десетина музичара, како оних прослављених, тако и сасвим опскурних имена којима је извођење тадашње „родољубиве" музике био врхунац каријере. Како оцењује Дејан Петровић, овим филмом постављен је солидан темељ за будућа проучавањa овог значајног и занимљивог сегмента југословенских ратова деведесетих.
Ново остварење Бориса Микића Слатко од ништа је дело специфичне структуре, без фундаменталнoг наративног и тематског оквира. У филму нам се обраћа само Ништа, као неограничени предмет интересовања, истовремени субјект и објект ове бајколике, умногоме елегичне, а још више благо ироничне исповести, која тешко да може пронаћи свог адекватног пандана у новијој историји не само овог жанра седме уметности. Многобројни аутори добровољни су коаутори визуелног изгледа дела које себе покушава да дефинише као „разоткривајућу документарну пародију", сниману у чак седамдесет земаља, чију нарацију у духовито римованим стиховима води Иги Поп, персонификован као аутентични глас Ничега.
У програмској целини „Beldocs Human Rights" представљен је нови документарац Џоа Берлингера С намером да се уништи, подељен у три поглавља: „Смрт", „Порицање" и „Приказ". Филм евоцира стравичне догађаје из 1915. и 1916. године, када је у Турској убијено око милион ипо Јермена. С намером да се уништи врхунско је, драматично и до крајности потресно сведочанство о исходима читавог века истрајног трагања за катарзом и истог таквог избегавања суочавања, те један од најбољих документарних филмова (не само) протеклог Белдокса, пише Дејан Петровић.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари