понедељак, 25. сеп 2017, 21:35
Хроника Трећег програма
Mожете слушати осврт Дејана Петровића на филмове Лисет Ороско „Адрианин пакт” и Стефана Малешевића „Гора” приказaне на 10. Међународном филмском фестивалу „Синема Сити” у Новом Саду, a потом ћемо емитовати текст Иване Кроње „Уметнички универзум Дејвида Линча”.
Јубиларно издање новосадског филмског фестивала Синема сити одржано је од 1. до 3. септембра у склопу ширег догађаја „Градић фест", а пројекције су биле у три отворена и једном затвореном простору у подграђу Петроварадинске тврђаве. За вечерашњу емисију Дејан Петровић пише о два документарна филма - Адринаином пакту, чилеанске ауторке Лесет Ореско, као и о Гори коју је режирао Стефан Малешевић.
Адрианин пакт тематизује лична, интимна, породична искуства на местима и у временима општих трагедија. Споменута Адриана је најдража тетка младе Лисет Орорско која, иако своје пензионерске дане проводи у Аустралији, након посете родној земљи изненада бива ухапшена под оптужбама да је 70-их година прошлог века радила за злогласну тајну полицију ДИНА, чилеанског десничарског диктатора Аугуста Пиночеа. Оптуживање и порицање остају константа овог филма једнако као и опомена садашњим и будућим генерацијама до чега све идеолошка заслепљеност у својим крајњим инстанцама може да одведе.
Висоравни Шар Планине и околних села Горе, прелепи али забaчени крајеви јужне Србије и Македоније, пребивалиште су јединствене етничке групе Горанаца. Управо у тај крај запутио се Стефан Малешевић и након дужег боравка снимио је документарни филм једноставног наслова Гора. Ово остварење не носи никакву посебну поруку, већ жели да нам у истинском „синема верите" стилу пренесе и визуелно дочара начин живота ове заборављене заједнице, и у томе у значајној мери успева, што је и онај највећи, пресудни квалитет филма.
* * *
Текст Иване Кроње написан је поводом изоложбе фотографија Дејвид Линч: мале приче и пратећих програма који су током септембра одржани у просторима Кутурног центра Београда. Изложба је настала по позиву Европске куће фотографије у Паризу, где је и први пут одржана 2014. године; а Београд је једини град Источне Европе где ће она бити представљена, и то захваљујући напорима и ентузијазму наших кустоса, Весне Даниловић, уреднице Културног центра Беогада, и Мирољуба Карића, перспективног историчара уметности и актуелног кустоса галерије Ремонт у Београду. Израда 40 црно-белих фотографија у аналогној техници Дејвида Линча поверена је двојици врхунских фото-лабораната из фотографске куће Магнум - Воји Митровићу и Торосу Алађадијану, који су дан после отварања изложбе разговарали са посетиоцима. Мирољуб Карић је 7. септембра одржао предавање о Дејвиду Линчу као визуелном и ликовном уметнику, истичући његов први дугометражни играни филм у неоавангардном стилу, Глава за брисање (из 1977), док је 12. септембра, после пројекције филма Медитација, мир и креативност (из 2012), Дејвид Линч, уз помоћ директног укључења путем скајпа, разговарао уживо са београдском публиком, делећи своја размишљања и искуства. Осим тога, 19. септембра на програму су биле Мале приче о Дејвиду Линчу, у којима су учествовали Маја Узелац, Петар Јевремовић и Звонко Карановић, док ће у петак, 29. септембра о теми Твин Пикс: Шта се заправо десило? разговарати Бојан Вулетић, Владан Петковић, Драган Димчић и уредник филмског програма Културног центра Београда Стефан Арсенијевић.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари