понедељак, 04. сеп 2017, 20:15
Хроника Трећег програма
Можете пратити осврт Дејана Петровића на филмове Арпада Шошпича „Задављен” и Мухија Андраша Пиреша „Још педесет минута“, приказане на 24. Фестивалу европског филма на Палићу, а потом и текст Ане Тасић „Црногорско позоришно лето”, написан поводом нових представа изведених на фестивалима који су током лета одржани у Црној Гори.
У програмској селекцији „Нови мађарски филм" приказано је остварење Арпада Шошпича „Задављен" - упечатљива евокација мрачних збивања у једном провинцијском градиићу шездесетих година двадесетог века. Седам година после убиства раднице у фабрици ципела, за шта је био осуђен њен емотивни партнер, у граду креће серија сличних злочина. Новопристигли инспектор доводи злочине серијског убице у везу са оним једним већ почињеним, али се локална партија и судије опиру поновном отварању процеса, забринути за сигурност грађана узорне социјалистичке заједнице, али ништа мање ни за властити положај. Испоставиће се како посреди јесте један те исти серијски починилац, те да је недужни протагониста пуком срећом избегао смртну казну и вечни белег, пише Дејан Петровић.
Документарни филм Мухија Андраша Пиреша Још 50 минута инспирисан је успесима мађарске фудбалске репрезентације непосредно после другог светског рата, те њеним падом у трећу или четврту класу европслког фудбала, као и данашњим покушајима да се национални тим пласира на неко битније фудбалско такмичење. У договору са челницима фудбалске асоцијације, аутор је са својом камером био присутан на одлучујућим двобојима за пласман, прво, на Светско првенство у Бразилу 2014. годне, а потом и за одлазак на највеће континентално такмичење у Француској 2016. У остварењу крајње једноставне структуре и режије, гледалац прати догађања из свлачионице, са тренинга и самих утакмица.
* * *
Како нас обавештава Ана Тасић, ове године је на позоришним фестивалима у Црној Гори било мање премијера него ранијих година, чему је разлог смањивања буџета. Ипак, остварене премијере су углавном донеле свежа и интригантна тумачења класика и савремене драме. На „Барском љетопису" који је ове године обележио 30 година постојања, због чега је квалитет позоришног програма био посебно висок, изведена је једна премијера - Оркански висови, према викторијанској драми Емили Бронте, у режији хрватске редитељке Доре Ружђак Подолски, а на фестивалу „Пургаторије" у Тивту играна је представа врло сличне тематике - Горска драма, ауторски пројекат Обрада Ненезића. Обе ове представе су у основи мелодраме које се баве немогућим љубавима, неостваривим због класних препрека. Са друге стране, представе су стилски веома различите, те су и њихови уметнички домети на супротним странама.
Поред ове две премијере, црногорско позоришно лето су обележиле још две нове представе, настале као значењски иновативна тумачења дела Виљема Шекспира. У оквиру фестивала „Пургаторије", у Атријуму Бућа Центру за културу Тиват изведен је Магбет, у копродукцији „Пургаторија" и Битеф театра, кореографа Милоша Исаиловића и драматуршкиње Јелене Кајго, док је у оквиру програма 31. фестивала „Град театар" изведена само једна нова представа - провокативно прочитана Шекспирова Укроћена горопад младог редитеља Зорана Ракочевића, рађена у копродукцији „Града театра", Црногроског народног позоришта и Факултета драмских уметности на Цетињу, подржана од стране Министарства културе Црне Горе.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари