понедељак, 17. јул 2017, 20:15
Хроника Трећег програма
Емитоваћемо осврт осврт Ане Тасић на четврти фестивал Нови тврђава театар у Чортановцима, а потом осврт Радомира Путника на књигу Жан-Пјера Саразака „Поетика модерне драме”.
Од 3. до 8. јула у Чортановцима је одржан позоришни фестивал Нови тврђава театар у чијем су главном такмичарском програму изведене четири представе домаћих аутора. У овом тексту Ана Тасић анализира три награђене представе: прво ће бити речи о Фами о бициклистима, према истоименом роману Светислaва Басаре, коју је са ансамблом Новосадског позоришта драматуршки и редитељски уобличио Роберт Ленард; затим о комаду Милене Богавац Јами дистрикт, у режији Кокана Младеновића; и на крају о представи Чувари твог поштења аутора и редитеља Бориса Лијешевића, насталој у процесу групног рада са глумцима Градског позоришта у Подгорици (уз драматургију Стеле Мишковић). Стручни жири (у саставу Владимир Копицл, Миа Кнежевић и Кинга Мезеи) донео је одлуку да је најбоља представа Чувари твог поштења, награду за најбољег редитеља добио је Кокан Младеновић, за најбољег глумца Арпад Месарош (за улогу у представи Фама о бициклистима), док су награду за најбољу глумицу равноправно поделиле Исидора Симијоновић, Нина Нешковић и Јелена Граовац (које играју у Јами дистрикту).
* * *
Књигу Жан-Пјера Саразака Поетика модерне драме недавно је, у преводу Мирјане Миочновић, објавила издавачка кућа Клио из Београда. Темељно истражујући драму насталу од осамдесетих година XIX века до данас, Саразак заузима став да модерна драма настаје у делима Стриндберга, Ибзена, Чехова, Пирандела и других аутора који драмски текст настоје да ослободе окова строге форме какву је наметнуло вишевековно тумачење Аристотелове Поетике. У седам поглавља аутор детаљно образлаже становиште за које се залаже, а које би се могло формулисати као потреба за рапсодским стварањем представе. По речима Радомира Путника, из позиције креативног посматрача текућих позоришних процеса и из мноштва савремених појава и токова, Саразак издваја оне који омогућавају конституисање идеје драме за коју се залаже, а то је „драма живота" која је отворене форме, у основи недовршена, неограниченог трајања и најчешће представља реконструкцију дисконтинуитета људског живота.
Уредница
емисије Тања
Мијовић.
Коментари