Хроника Трећег програма

Прочитаћемо текст Александра Милосављевића на представе "Саосећање. Историја митраљеза", у режији Мила Рауа и извођењу театра "Шабине ам Ленинет плац" из Берлина, и "Урнебесна тама", редитеља Душана Давида Паржижека и позоришта "Бургтеатар" из Беча, које су изведене на 50. БИТЕФ-у одржаном од 24. септембра до 2. октобра у Београду и Новом Саду.

Швајцарски редитељ Мило Рау конципирао је представу Саосећање. Историја митраљеза у маниру полудокументаристичког театра, базирајући текст на исповестима оних који су преживели масакре у Руанди и Конгу, те на сведочанствима представника невладиних и других хуманитарних организација, лекара и свештеника који су покушали да притекну у помоћ становништву угроженом ратом. Представа нас, с једне стране, најнепосредније увлачи у потресну причу о ужасима рата, док с друге, отвара просторе занимљивог и интригантног преплитања сурове фактографије и театарског артизма. „Вешто комбинујући позиције и углове посматрања, Рау са своје две глумице (Консолејт Сипериус, избеглицом из Африке коју је усвојила породица из Белгије, и Швајцаркињом Урсином Ларди) ствара сложену структуру у којој час слушамо сведочанства о крвавим масакрима, час нас шокирају подаци о лукративном моменту на којем се заснива огроман број хуманитарних мисија; час смо згорожени бездушношћу људи који веле да је једноставније организовати избеглички камп него концерт групе AC/DC, а онда нас потресе сазнање да не мали контигент хуманитарне помоћи одлази џелатима а не жртвама. Свет јe овај искочио из зглоба!”, коментарише Александар Милосављевић.

*    *    *

Аутор комада Урнебесна тама, Волфрам Лоц, поиграо се у овом делу основним сижеом романа Џозефа Конрада Срце таме на основу којег је Френсис Форд Копола снимио култни филм Апокалипса данас. Драма се одвија међу групом војника који полазе на пут кроз џунглу у циљу ликвидације одметнутог официра. Пародирајући основну драмску ситуацију, редитељ Душан Давид Паржижек доследно и дословно разграђује сценографију, а потом и сцену, откривајући праве, реалне просторе позоришне позорнице, чиме је театарским средствима парафразирао чувену Шекспирову тезу да је цео свет – позорница. Ако је, дакле, позорница свет, онда нам физичким растурањем позорнице Паржижек показује како наш свет реално изгледа. А, према речима Александра Милосављевића: „изгледа као пустош, обесмишљена и обездуховљена, сведена не на елиминацију одметнутог официра, него на много једноставнију мисију – постављање локатора, уцртавање координата, слање информација, обележавање мета за неки нови, будући рат, за неку нову акцију, за неку нову мисију. Ништа мање бесмислену, но ни ништа мање крваву”.

Уредница емисије Тања Мијовић. 

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње