понедељак, 01. авг 2016, 20:20
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Јелене Новак на оперу Џона Адамса „Цветајуће дрво”, која је изведена 8. априла у Културном центру Белеим у Лисабону, као и осврт Срђана Атанасковског на опере „Ифигенија на Аулиди” Луиђија Керубинија и „Ифигенија на Тауриди” Николе Пичинија које су изведене у оквиру Глуковог Међународног оперског фестивала одржаног од 16. до 30. јула у Нирнбергу и суседним градовима Северне Баварске.
Амерички композитор класичне музике и опера, Џон Адамс, познат је публици по операма Никсон у Кини, делу које је премијерно изведено 1987. године и које је задобило статус култног остврења савременог оперског репертоара, Смрт Клингхофера, такозваној „Си-Ен-Ен опери” о експлоатацији масмедијских садржаја, као и по опери Доктор Атомик из 2005. о нуклеарним пробама у Њу Мексику, док је Цевтајуће дрво, по речима Јелене Новак, најлиричније дело Адамсовог музичког театра. Реч је о релативно краткој двочиној опери заснованој на индијској легенди о прелепој али сиромашној девојци, која има необичну способност да се преобрази у чудесно дрво пуно заносних цветова, због чега се у њу заљубљује принц. Јасна прича са наравоученијем да љубав увек побеђује, атратктивна лирска музика, импресивни хорски фрагменти, простор за кореографску интерпретацију дела и не претерано компикован извођачки апарат чине Цветајуће дрво практичним производом за приказивање широм западног света. Али, и поред ове конформистичке димензије, први чин опере успева да својом надахнутом лиричношћу помери границе вагнеровског лиризма у савременој опери.
Либрето за Цветајуће дрво написали су сам композитор и редитељ Питер Селерс који је режирао праизведбу 2006. године у Бечу, док је лисабонско извођење режирала Никола Раб. Португалским симфонијским оркестром и хором Националног тетатра „Сао Карлуш” дириговала је Жоана Карнеиро; улоге су тумачили Џесика Ривера, Шон Мети и Луиш Родригез. Сценографију је осмислио Жорж Сулглиде, дизајн светла Арон Блек, а кореографију Ренато Занела.
* * *
Коментари