петак, 22. јан 2016, 22:05
Тема недеље – Филозофска херменеутика
Гаетанo Кјураци: Искуство истине
У седмичном циклусу ФИЛОЗОФСКА ХЕРМЕНЕУТИКА, који емитујемо од 18. до 22. јануара, моћи ћете да пратите делове студије Гаетана Кјурација "Искуство истине". Са италијанског језика текст је превео Саша Хрњез.
На шта мислимо када кажемо да је нешто истинито? Херменеутички приступ проблему истине не може а да не крене од овог питања, што није питање о томе “шта јесте истина“, него о томе какво је њено значење у нашем искуству. Генерална теза филозофске херменеутике о проблему истине може се заправо, према Кјурацију, сажето резимирати као одбрана њеног пуног семантичког садржаја, насупрот сваке редукционистичке тврдње: путем речи ''истинито'' ми не означавамо стање нечега што је стварно ''по себи'', него стање нашег искуства стварног. Истина, стога, није ознака неке безвремене стварности, знак провалије између вечне стварности И нашег искуства; напротив, она је управо оно што стварност ''по себи'' чини стварношћу ''за нас'' – оно што нас повезује са стварношћу, чинећи од ње не неки други, него управо наш свет.
Како се објашњава у предговору српском издању студије Искуство истине, намера аутора била је да пронађе херменеутички излаз из ситуације у којој доминирају две поларизоване позиције – метафизичка (према којој је истина независна од искуства) и релативистичка (према којој искуство нема никакво значење истине, или ако има онда је она последица доминације и насиља). Насупрот томе, Гаетано Кјураци предлаже трансформационалну концепцију истине, односно, идеју да је истина оно што производи учинке у нашем искуству, што мења и трансформише субјекте искуства и њихов свет. У таквој концепцији истине лежи и њено етичко, и њено политичко значење: истина је оно што еманципује. Кјурацијев оглед о истини је, према томе, одбрана истине у њеном неметафизичком и нерелативистичком значењу, и у том смислу се смешта у само средиште савремене полемике између тзв. неореалиста и постмодерних нихилиста. Анализа суда и аристотеловског апофантичког говора, а затим, проблема копуле у суду, као и њене функције временског суозначавања, представља први прилаз разумевању истине, који отвара пут ка Кантовом проблему синтезе, Хегеловој феноменологији искуства и тзв. деиктичком карактеру Хајдегеровог Тубитка. Ипак, оно што води у саму срж трансформационалне концепције истине коју Кјураци излаже јесте нит која повезује Гадамерову онтологију игре и Платонов мит о пећини: истина изражава трансформишући догађај искуства које образује и преображава на начин који ослобађа, који отвара ка новим искуствима и хоризонтима. Оваква концепција истине могућа је само на темељу онтологије могућег и контингентног која баштини Хајдегерову онтолошку разлику, али и Ничеову генеалогију која поставља питање: За кога постоји истина?
Гаетано Кјураци (Gaetano Chiurazzi) предаје теоријску и херменеутичку филозофију на Универзитету у Торину. Осим у Торину, филозофију је студирао и изучавао у Хајделбергу, Паризу и Берлину. Његова интересовања крећу се првенствено у оквирима савремене филозофије, посебно немачке и француске, али и класичне и античке филозофије. Главна дела која је до сада објавио су Хегел, Хајдегер и граматика битка (1996), Теорије суда (2005), Модалитет и егзистенција. Од критике чистог ума ка критици херменеутичког ума (2009, 2. издање), Искуство истине (2011). Са Ђанијем Ватимом уређује часопис Tropos. Rivista di Ermeneutica e critica filosofica, а радови су му превођени на немачки, енглески и шпански језик. Студија Искуство истине, која се ускоро појављује у издању куће Академска књига, представља први превод овог аутора на српски језик.
Текст чита Ковиљка Панић. Циклус је приредила Јасмина Арсеновић.
Коментари