Хроника Трећег програма

На почетку емисије читамо осврт Ане Тасић на представе Херберта Фича "Мурмел, мурмел" и Јернеја Лоренција "Илијада", изведене на 49. Битефу; потом следи осврт Маје Ристић на комад "Позив на погубљење", према тексту Андеја Червинског и у режији Слободана Скерлића; а у завршном делу емисије можете прати осврт Ивана Радосављевића на роман Давида Албахарија "Животињско царство".

Оводишњи Битеф (Београдски интернационални театарски фестивал) одржан је у Београду и Новом Саду од 17. до 24. септембра под слоганом „Успомени Јована Ћирилова”. Фестивал је свечано отворен у Народном позоришту у Београду извођењем представе Мурмел, мурмел немачког редитеља Херберта Фича, а према тексту авангардног писца Дитера Рота. Ротов текст је заправо књига од 178 страница на којима се понавља само једна реч „мурмел”. Како оцењује Ана Тасић: „понављајуће извођење речи “мурмел” на Фричовој сцени неоспорно је маштовито, глумци су веома вешти, и физички и музички, али је њихова извођачка супериорност у овој представи, нажалост, ирелевантна зато што је проблематичан основни смисао постојања представе. Она суштински означава разорну победу форме над идејом, израз базичног уверења да не постоји ништа. Фричова представа је, суштински, једна естетизована варијанта забављачког позоришта, подигнута на виши ниво, али је и даље то само забављачко позориште”.

Знатно бољи утисак оставила је представа Илијада (копродукција Словенског народног гледалишча из Љубљане, Местног гледалишча љубљанског и Цанкарјевог дома из Љубљане), према Хомеровом епу и у редитељском тумачењу Јернеја Лоренција. Финале овог комада остаће упамћено као тријумф уметноти и импозантно естетско заокружење једне поетски изванредне сценске приповести.

*     *     *

Представа Позив на погубљењe, према тексту Андеја Червинског и у режији Слободана Скерлића, премијерно је изведена 8. октобра у Београдском драмском позоришту. „Централни догађај овог трагикомичног, гротескног и стилски разбарушеног комада је припрема стратишта за погубљење главног јунака, чија је једина кривица у томе што је другачији – што у свету зла и мрака тежи за светлошћу и добром”, пише Маја Ристић и додаје: „Позив на погубљење поседује кафкијански заплет, а ликови се крећу необичним и надреалним светом илузије; извођачи у стилу брехтовске глуме онеобичавају своје емоције и динстанцирају се од ликова које тумаче, подстичући публику на размишљање, критику друштва и интелектуални протест”. 


*     *     *

Крајем прошле године издавачка кућа Чаробна књига из Београда објавила је роман Давида Албахарија Животињско царство. Како коментарише Иван Радосављевић: „у читавој причи (која унутар романа има конвенционални статус нађеног текста) наратор заправо излаже конкретне услове под којима је извршио убиство које сматра оправданим и корисним, односно излаже каузални ланац догађаја који разјашњава такав етички суд и потврђује његову коректност... Овде је јасно видљив механизам перпетуације насиља у којем се трауматизовани касније и сами претварају у трауматизаторе, чије жртве такође најпре претрпе, а затим и сами неком другом наносе трауму, и тако без краја”.

 

Уредница емисије Тања Мијовић
Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње