Хроника Трећег програма

Емитоваћемом осврт Ане Тасић на монодрамске представе Роберта Лепажа "887" и Сајмона Мекбарнија "Сусрет", изведене на Единбуршком интернационалном фестивалу, потом осврт Дејана Петровића на филмове Кристине Грозеве и Петра Валчанова "Лекција" и Ласла Немеша "Саулов син", приказане на Сарајево Филм Фестивалу, а у завршном делу емисије прочитаћемо текст Џулије Брајан-Вилсон ''Предстaвљамо вам Роберта Хоџа'', написан поводом више новијих радова овог уметника.

У позоришном делу програма Единбуршког интернационалног фестивала, који је ове године одржан од 7. до 30. августа, приказане су најновије представе светски признатих и значајних уметника, попут Роберта Лепажа, Сајмона Мекбарнија, Енде Волша, Ива Ван Ховеа и тако даље. Ана Тасић се у овом тексту осврће на две монодраме – 887 Роберта Лепажа и његове компаније Ex Machina и Сусрет Сајмона Мекбарнија и његовог Theatre de Complicite. Обa ауторa публика у Србији је могла да упозна на претходним Битефима, а ове две њихове представе имају много заједничких особина: поред тога што су монодрамске, обе су приказане на сцени Интернационалног конференцијског центра, експерименталне су по садржају и форми, баве се проблемом сећања, односом прошлости и садашњости, обе су о животу у нашим  дигитализованим друштвима.

*     *     *

Из програма недавно завршеног Сарајево Филм Фестивала Дејан Петровића издваја два остварења која су већ привукла пажњу публике и критике и на претходним фестивалима на којима су приказани. То су филмови Лекција бугарског сценаристичко-редитељског тандема Кристина Грозева Петар Валчанов, и Саулов син мађарског аутора Ласла Немеша. Главна јунакиња бугарског филма ја учитељица која ће у тешкој финансијској ситуацији, изазваној банкарским дугом, морати да прекрши своје високоморалне принципе којима подучава ђаке. С друге стране, Саулов син је представник оног типа филмова у којима је заплет најмање битан, а у чијем квалитету убедљиво доминирају атмосфера, наговештаји, неизречени закључци, погледи, мимика и слично.

*     *     *

Како сазнајемо од Џулије Брајан-Вилсон, ауторке која предаје савремену уметност  на Калифорнијском универзитету у Барклију, уметник Роберт Хоџ је одрастао у Трећем дистрикту у Хјустону и у свој крај се вратио после похађања уметничке школе у Њујорку и Атланти. Током прошле деценије постао је заступљенији на све бујнијој уметничкој сцени града делимично захваљујући све широј констелацији заједничких пројеката. Један од таквих пројеката је и сарадља са Филипом Пајлом Другим, са којим је направио групу Црни момци (Black Guys) као одговор на хјустонски састав Art Gays (Уметнички момци, чији су оснивачи Мајкл Галберт и Џек Месинг); у оквиру перформанса одржаног ове године Црни момци су изазвали на бокс-меч Уметничке момке. Осим о овом перформансу, у тексту „Представљамо Роберта Хоџа” биће речи и о другим радовима, попут Слобода (из 2008), Штити своје (из 2013), Ниједан човек није безбедан (из 2014) и тако даље. 

Текст, преузет из априлског броја часописа Артфорум, превео је с енглеског Владимир Матес.     

Уредница емисије Тања Мијовић. 

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње