Хроника Трећег програма

Емитоваћемом осврт Ане Тасић на монодрамске представе Роберта Лепажа "887" и Сајмона Мекбарнија "Сусрет", изведене на Единбуршком интернационалном фестивалу, потом осврт Дејана Петровића на филмове Кристине Грозеве и Петра Валчанова "Лекција" и Ласла Немеша "Саулов син", приказане на Сарајево Филм Фестивалу, а у завршном делу емисије прочитаћемо текст Џулије Брајан-Вилсон ''Предстaвљамо вам Роберта Хоџа'', написан поводом више новијих радова овог уметника.

У позоришном делу програма Единбуршког интернационалног фестивала, који је ове године одржан од 7. до 30. августа, приказане су најновије представе светски признатих и значајних уметника, попут Роберта Лепажа, Сајмона Мекбарнија, Енде Волша, Ива Ван Ховеа и тако даље. Ана Тасић се у овом тексту осврће на две монодраме – 887 Роберта Лепажа и његове компаније Ex Machina и Сусрет Сајмона Мекбарнија и његовог Theatre de Complicite. Обa ауторa публика у Србији је могла да упозна на претходним Битефима, а ове две њихове представе имају много заједничких особина: поред тога што су монодрамске, обе су приказане на сцени Интернационалног конференцијског центра, експерименталне су по садржају и форми, баве се проблемом сећања, односом прошлости и садашњости, обе су о животу у нашим  дигитализованим друштвима.

*     *     *

Из програма недавно завршеног Сарајево Филм Фестивала Дејан Петровића издваја два остварења која су већ привукла пажњу публике и критике и на претходним фестивалима на којима су приказани. То су филмови Лекција бугарског сценаристичко-редитељског тандема Кристина Грозева Петар Валчанов, и Саулов син мађарског аутора Ласла Немеша. Главна јунакиња бугарског филма ја учитељица која ће у тешкој финансијској ситуацији, изазваној банкарским дугом, морати да прекрши своје високоморалне принципе којима подучава ђаке. С друге стране, Саулов син је представник оног типа филмова у којима је заплет најмање битан, а у чијем квалитету убедљиво доминирају атмосфера, наговештаји, неизречени закључци, погледи, мимика и слично.

*     *     *

Како сазнајемо од Џулије Брајан-Вилсон, ауторке која предаје савремену уметност  на Калифорнијском универзитету у Барклију, уметник Роберт Хоџ је одрастао у Трећем дистрикту у Хјустону и у свој крај се вратио после похађања уметничке школе у Њујорку и Атланти. Током прошле деценије постао је заступљенији на све бујнијој уметничкој сцени града делимично захваљујући све широј констелацији заједничких пројеката. Један од таквих пројеката је и сарадља са Филипом Пајлом Другим, са којим је направио групу Црни момци (Black Guys) као одговор на хјустонски састав Art Gays (Уметнички момци, чији су оснивачи Мајкл Галберт и Џек Месинг); у оквиру перформанса одржаног ове године Црни момци су изазвали на бокс-меч Уметничке момке. Осим о овом перформансу, у тексту „Представљамо Роберта Хоџа” биће речи и о другим радовима, попут Слобода (из 2008), Штити своје (из 2013), Ниједан човек није безбедан (из 2014) и тако даље. 

Текст, преузет из априлског броја часописа Артфорум, превео је с енглеског Владимир Матес.     

Уредница емисије Тања Мијовић. 

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом