петак, 19. јун 2015, 22:00
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Ивана Радосављевића на књигу прича Горана Скробоње "Покладе", Николе Живановића на роман Душана Недељковића "Рођени зли", као и Радомира Путника на студију Дубравке Црнојевић Царић "О казалишту и драми тијеком стољећа".
Крајем прошле године издавачко предузеће Паладин из Београда објавило је књигу Горана Скробоње чији је пун наслов Покладе и друге приче. Како запажа Иван Радосављевић, приповетке окупљене у овој збирци књижевно стоје чврсто ослоњене на два носећа стуба: један сачињава разрада жанровских поставки фантастике и хорора у контексту алтернативноисторијских и антиутопијских конструкција, чиме аутор овим текстовима обезбеђује посредно, али зато ништа мање чврсто сидриште у читаочевој животној стварности, док други носећи стуб ове прозе чини реторичка перфекција: „Скробоњин језик је гибак и прецизан, лишен самодопадности и парадирања, функционално оријентисан на причу, и несумњиво елегантан у својој уздржаној строгости - али ту елеганцију читалац ће приметити тек ако се нарочито загледа у том смеру, скренувши поглед с екрана фабулације, што уопште није лако".
* * *
Недавно је издавачка кућа Лагуна из Београда објавила роман Душана Недељковића Рођени зли. По речима Николе Живановића, роман се састоји од „четрдесет ризично кратких поглавља, у којима писац успева да све време приповеда напету причу, вазда налазећи нове начине да ослика своје ликове". При томе, у роману не постоји знак једнакости (односно сличности) између писца, јунака и читаоца; писац кроз ликове не изражава свој поглед на живот, своје ставове и вредности и не очекује да читалац те ставове прихвати, дакле, присутна је дистанца између писца, јунака и читаоца што је једна од ствари које прилично недостају савременој српској прози. Друга, не мање битна карактеристика овог романа је језик - јунаци, двојица превараната спремна на све, у роману заиста говоре као припадници тог друштвеног миљеа, понекад са мало више елоквентности и са понеком сложенијом идејом од оне која би таквим људима пала на памет, али та немиметичност, парадоксално, ове ликове чини убедљивијим.
* * *
Загребачка Издавачка кућа Алфа објавила је 2014. године студију Дубравке Црнојевић Царић О казалишту и драми тијеком стољећа. Реч је о историографској анализи настанка позоришта и драме на тлу Европе. Oслањајући се на истраживања југословенских и европских театролога, ауторка преузима и излаже познату теорију о настанку игре, позоришта и драме из неговања култа бога Диониса и ритуала који су извођени у његову славу. Књига је обогаћена и добрим избором фотографија и цртежа који представљају корисну допуну или илустрацију важну за разумевање појединих питања, а методолошки је конципирана тако да буде од користи и студентима позоришне уметности. Иначе, ово је ово прва од три студије које Дубравка Црнојевић Царић планира, те се надамо да ће се ауторка подјeднако успешно у следећим књигама бавити театаром од ренесансе до модерне и од модерне до данас, као што се у овој бавила античком Грчком и Римом, пише Радомир Путник.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари