Хроника Трећег програма

Са 12. Београдског фестивала игре можете пратити осврт Вере Обрадовић на плесну представу Инбал Пинто и Авшалома Полака „Острига”, а потом и осврт Драгане Мартиновић на перформансе Ричарда Сигала „Песме” и Александра Екмана „Лево-десно, лево-десно”. У наставку ХРОНИКЕ емитоваћемо текст Срђaна Вучинића „Деца нас гледају”, написан поводом филма Горана Радовановића „Енклава”, као и осврт Мирољуба Стојановића на књигу Петра Јончића „Неки други филм”.

Другог дана овогодишњег Фестивала игре на сцени Атељеа 212 плесна компанија кореoграфског пара Инбал Пинто и Авшалома Полака из Тел Авива извела је плесну представу Острига која би се, по речима Вере Обрадовић, могла одредити као хибридна форма позоришта и циркуса или као физички театар са елементима циркуса. Пинто и Полак су поред кореографије одабрали и музику, а заслужни су и за несвакидашње маштовите костиме и сценографију, док су играчи својом одличном изведбом пренели апстрактност, механичност и аутоматизам света лутака. Ипак, без обзира на намеру да се прикаже чаробан дечји свет пријатељства, игре и маште, као и да се исприча прича о трагању за љубављу, топлином и прихваћеношћу - по изласку из сале наметала се идеја да можда необичност приказаних ликова, нажалост, и није суштински различита од савременог човека и његовог друштвеног окружења. 

* * *

Након предпремијере у Вршцу, четврте вечери Фестивала игре млади играчи Хесенског државног балета Висбадена и Дармштата извели су у Сава центру два получасовна перформанса - Песме Ричарда Сигала и Лево-десно, лево-десно Александра Екмана. У комаду Песме Сигал спаја визуелне медије, нове технологије и електронску музику са неокласичним балетом, који је и сам усавршио код еминентног кореографа Вилијама Форсајта. С друге стране, комад шведског кореографа млађе генерације, Александра Екмана, Лево-десно, лево-десно могао би се посматрати као студија људских покрета презентована мултипликовањем локомоторних могућности, али и вештином играча. Како коментарише Драгана Мартиновић, да много тога зависи од самог кореографа, потврдило се и овог пута на примеру плесача из Висбадена и Дармштата који су показали сасвим другачије способности у другоизведеном комаду. Јединство заједничке игре у музичком ритму, уједначени кораци, скокови и удисаји играча који су се слили у унисони плес, њихова позитивна особина да се трансформишу из једног израза у други, под невидљивом "палицом" кореографа, допринели су осећању испуњености код публике током одвијања перформанса, те овацијама по његовом завршетку. 
  

* * *

Филм Горана Радовановића Енклава проглашен је најбољим српским филмом недавно завршеног 43. ФЕСТ-а. О неким од кључних квалитета овог филма Срђан Вучинић пише: Енклава се разрешава кроз не-линеарну, скоковиту и мозаичку, по свему неконвенционалну нарацију у којој је похрањена и највећа вредност и главно обележје овог филма. Прецизним али и неуобичајеним и непредвидивим комбиновањем паралелне монтаже са флеш-форвардима, те намерним изостављањем важних сегмената радње, аутор уз велику помоћ монтажера Андрије Зафрановића (чији допринос овом филму далеко премашује уобичајене професионалне параметре) - склапа целину која је по приступу и форми карактеристична за уметнички филм. Јер ефекат избора нелинеарног, елиптичног и скоковитог приповедања у завршној трећини Енклаве не исцрпљује се само у напетости и драматичности, нити у сугестивности призора који појачавају саосећање публике са протагонистом, десетогодишњим Ненадом. Поред катарзичности, овај поступак у завршници филма доноси и поетске квалитете, попут онеобичености и оживљене тајанствености која извире из инфантилног доживљаја света одраслих.  
 

* * *

Недавно је издавачка кућа Лагуна из Београда објавила књигу Петра Јончића Неки други филм. Књига садржи шест поглавља у којима Јончић нуди веома оригиналан приступ промишљањима о филму као интерактивном пољу, као и о његовој пријемчивости за интерферирање са разним сегментима уметности и културе. Како пише Мирољуб Стојановић, несумњива привлачност књиге свакако почива на оживљавању бројних филмских примера и на њиховој реконтекстуализацији, али и на луцидним опсервацијама које њен потенцијал мултипликују као практички неисцрпно значењско поље. Колико год било транспарентно Јончићево владање рецентним филмом и историјом филма, плени и његово реферирање на друге стваралачке домене, попут митологије, етнолошког и окултног наслеђа, због чега се књига може читати и као својеврсно транскултурално путовање.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње