петак, 29. авг 2014, 21:45
Хроника Трећег програма
Можете слушати осврт Дејана Петровића на филмове приказане на недавно завршеном Сарајево Филм Фетивалу, текст Срђана Вучинића „У огледалу са силама немерљивим", написан поводом изложбе радова Саше Марјановића, као и осврт Радомира Путника на студију Александре Кузмић Слика света у драмама Душана Ковачевића.
Са јубиларног двадесетог Сарајево Филм Фестивала, који је одржан од 15. до 23. августа, Дејан Петровић издваја три филма: први је бугарски документарац о двојици аутора анимираних филмова под насловом Чика Тони, Три будале и тајна полиција у режији Мине Милеве и Весле Казакове; следи осврт на омнибус Квинтет сачињен од пет прича у којем се као редитељи потписују Санела Салкетић (прича Кућа у коверти), Ариел Шабан (Туриста), Роберто Кузило (Полароид), Ели Лама (Захтев за пријатељство) и Мауро Мулер (Радионица за миловање); а потом ће бити речи о филму шведског аутора Рубена Остлунда Туриста.
* * *
Изложбa цртежа, слика и анимација Саше Марјановића отворена је у галерији Коларчеве задужбине до 20. септембра. У тексту У огледалу са силама немерљивим Срђан Вучинић пише: „посебна атмосфера, похрањена у фактури и односу тамних и светлих површина, доминира цртежима Саше Марјановића. Из њих исијава снажан осећај тескобе, зебње, усамљености, меланхолије, сплина. Као да су силе немерљиве и наднаравне у њима запоселе простор профаног, ентеријере и екстеријере свакодневних призора. А запоселе су га служећи се интензивнијим и дубљим доживљајем реалности: кроз доживљај детета, и доживљај уметника са друге стране. Као и у ранијим делима, Марјановић и овде развија плодоносан дијалог са медијем филма и фотографије. Мотиве и прототипе цртежа аутор налази и у лику девојчице из филма Тамна вода (Хидеа Накате), као и у лику песника у егзилу из Носталгије Андреја Тарковског".
* * *
У издању Музеја позоришне уметности Србије недавно је објављена књига Александре Кузмић Слика света у драмама Душана Ковачевића с поднасловом „Гола истина и час историје". Према речима Радомира Путника, ова исцрпна студија посвећена је истраживању драмског дела Душана Ковачевића из ранијег периода његовог списатељског рада, то јест од 1973. до 1996. године. Ауторка се бави комадима Маратонци трче почасни круг, Балкански шпијун, Свети Георгије убива аждаху и Лари Томпсон, трагедија једне младости. Анализа четири Ковачевићева драмска текста утемељена је на интердисциплинарном приступу, са доминантним театролошким методом Бернарда Бекермана у који се укључују и елементи других наука, од лингвистике, историографије и социологије, до теорије драме Манфреда Пфистера и психологије. Све то је омогућио ауторки да атомизује Ковачевићеве комаде, да их тако разложене детаљно испита, установи од којих се елемената састоји Ковачевићева драмска техника, али и да поступно формира увид у поетику, поглед на свет, постулате његове етике и свеукупну поруку, односно идеју којој је посвећена његова списатељска мисија.
Уредница емисије Тања Мијовић.
Коментари