Хроника Трећег програма

На почетку емисије читамо осврт Ане Тасић на представу "Провиденца" у режији Егона Савина, потом осврт Долорес Станојевић на мултимедијалну интернационалну изложбу "Невидљиво насиље", а емисију завршавамо освртом Радомира Путника на књигу Владимира Јовановића "Камерна опера Мадленијанум".

У оквиру фестивала Пургаторије, који се одржава од 26. јуна од 4. септембра у Центру за културу Тиват, премијерно је изведена представа Провиденца, настала на основу Чеховљевог Ујка Вање, у драматуршкој адаптацији Стевана Копривице. Радња Провиденце, у режији Егона Савина и продукцији Центра за културу Тиват, пресељена је у Боку Которску у тридесете године двадесетог века, у предвечерје Другог светског рата. Како кометарише Ана Тасић, овде су Чеховљеви ликови постали бокешки, другачијег менталитета и карактера; они исписују суморну причу о провинцијском животу, неиспуњеним очекивањима, промашеним животима, о свету чију природу уништавају немарни људи анестезирани алкохолом. Ипак, важно је поменути да су у представи присутни и комични моменти који доносе катарзу, привремено ослобађање од напетости коју ствара општа летаргија и одсуство воље за животом и иницијативом.

* * *

Изложба Невидљиво насиље била је постављена од 9. маја до 30. јуна на три локације у Београду - у салону Музеја савремене уметности, Кући легата и у галерији Института Сервантес. По речима Долорес Станојевић, изложба је део истоименог пројекта, који је реализован у сарадњи београдског Музеја савремене уметности и Центра за савремену уметност Артиум из Шпаније, а под кустоским вођством Зорана Ерића, Бланке де ла Торе и Шејмуса Килија. Овај мултидисциплинарни пројекат, у којем је учествовало четрдесет домаћих и страних уметника, теоретичара и филмских аутора, имао је за циљ да дубље истражи наводно „невидљиво насиље" у свим аспектима друштва, како у Европи тако и код нас. Реч је о облицима насиља који постоје у свакодневним ситуацијама, било оно породично било везано за посао (административно и бирократско насиље), потом је обрађиван и феномен визуелног насиља у адвертајзингу и медијима, а пажња је посвећена и шовинизму и дискриминацији као облицима насиља. Указано је и на нове појаве и услове који прете да створе нове типове насиља, о чему се детаљније полемисало на панел дискусијама насловљеним „Бирократизација", „Ретрадиционализација" и „Експлоатација".

* * *

Недавно је у издању Музеја позоришне уметности Србије из Београда објављена књига Владимира Јовановића Камерна опера Мадленијанум. Како нас обавештава Радомир Путник, овај наш театролог је аутор значајних музеолошко-театролошких студија о историји опере у Београду, попут Опере у Европи, Европска сведочанства о београдској Опери и Опера Народног позоришта у Београду - иностарана гостовања у 20. веку. Сматрајући да је појава Камерне опере Мадленијанум значајна за културу и историју наше средине, Владимир Јовановић износи њен историјат од оснивања, 1995. године, до 2005. када је преиначена у Оперу и театар Мадленијанум, чиме је дошло до битних измена у односу на раније функсционисање ове установе.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње