Читај ми!

Студио Славенски – Песме и игре Балкана

Милан Поповић, чембало и Софија Крстеска Клебел, виолина

Радио Београд 2 и Сокој настављају циклус концерата Студио Славенски, који се у сезони 2024/25. године сваког последњег четвртка у месецу одржава у Легату Јосипа Славенског, уз директне радијске преносе. На четвртом концерту, 26. децембра у 19 часова, програм назван  Песме и игре Балкана представиће Милан Поповић (чембало и клавир) и Софија Крстеска Клебел (виолина).

„Уметничка музика на простору балканских земаља почела је да се развија тек половином 19. века, сразмерно касно у поређењу са западноевропском традицијом. У настојању да ухвате корак с тадашњим трендовима, домаћи композитори су у свом стваралаштву фаворизовали форме и жанрове тзв. романтичарске музичке традиције, као најближи постојећи узор. Но, убрзо је постало јасно да пуко копирање романтичарских идиома не поседује аутентичну црту – тако потребну локалну идентитетску компоненту, која је била један од основних идеала у процесу формирања националних покрета и држава на простору Балкана и Средње Европе, на прелому 19. у 20. век. У трагању за нечим што би било препознато као аутентичан израз балканске традиције, композитори с ових простора потражили су инспирацију у постојећим музичким фолклорним традицијама – песмама и играма, базираним на народним напевима. Вешто комбинујући домаћи музички фолкор са савременим стилско-композиционим техникама, домаћи аутори 20. века су формирали препознатљив музички израз чије су карактеристике присутне у уметничкој музици свих балканских земаља: изразита играчко-ритмичка компонента (нарочито у виду тзв. неправилних ритмова), мелизматично-репетитивни музички обрасци и једноставни вокални карактери народних мелодија, испреплетени су с традиционалним романтичарским изразом 19. века, необарокним тенденцијама с половине 20. века, као и прогресивно-експерименталним поступцима постмодернизма. Све ове карактеристике, у великој мери су одредиле музички израз аутора чија су дела на вечерашњем програму; упркос временској и естетској дистанци која раздваја композициони стил од Беле Бартока и Јосипа Славенског, преко Николе Херцигоње до Вука Куленовића, фолклорне традиције оличене у песмама и играма представљају концептуалну и инспирацијску нит која ове ауторе ипак повезује.” 


                                                                                                                        Милан Поповић


Програм:

Никола Херцигоња (1911–2000)

Свита за чембало на теме старих дубровачких игара

Јосип Штолцер Славенски (1896–1955)
Народна свита, за виолину и клавир

Бела Барток (1881–1945)

Румунске народне игре, транскрипција за виолину и клавир (Zoltán Székely)

Вук Куленовић (1946–2017)

Буколике 2, за чембало

Софија Крстеска Клебел је виолинисткиња и виолисткиња, концертно активна широм Европе, Азије и Јужне Америке као члан реномираних камерних састава, посебно у подручју историјски информисаног извођаштва. Дипломирала је виолину на Факултету музичке уметности у Београду у класи проф. Маје Јокановић и на Универзитету уметности у Грацу у класи проф. Весне Станковић, где је завршила и мастер студије барокне виолине у класи  проф. Сузан Шолц. Усавршавала се на мајсторским курсевима изузетних уметника као што су: Ерих Хобарт, Енрико Гати, Одил Едуард, Рајнер Хонек, Ернст Ковачић и Ицак Рашковски. Редован је члан Баховoг консорта из Беча, Оркестра Бечке академије, Нове дворске капеле из Граца. Сарађује са диригентима: Мартином Хаселбоком, Рубеном Дубровским, Штефаном Готфридом и другима. 

Захваљујући свом опсежном професионалном и академском искуству, са подједнаком лакоћом и стилском прецизношћу влада делима од ренесансе до музике 21. века наступајући и на историјским и на модерним инструментима из породице виолине. Од 2023. године је сарадник на уметничко-научноистраживачком пројекту на Универзитету уметности у Грацу, који се бави продукцијом звука на жичаним инструментима. Живи и ради у Грацу.

 

Милан Поповић је чембалиста и пијаниста, активан као солиста и камерни музичар, клавирски и континуо сарадник. Ванредни је професор за уметничку област чембала при Полиинструменталној катедри ФМУ у Београду, на коме је завршио основне студије клавира и чембала, у класама  проф. Нинослава Живковића и  проф. Зорице Ћетковић. На истом факултету је са успехом одбранио докторски уметнички пројекат истражујући интерпретативне везе између француске музике за чембало 18. и 20. века.  Током школовања се континуирано усавршавао на курсевима клавира и чембала у земљи и иностранству. Похађао је курсеве на Међународном фестивалу чембала Ars Vivendi Clavicembalum ‒  Чембало, жива уметност у Београду и учествовао у раду Барокне радионице Предрага Нововића на ФМУ. Две године је био стипендиста Аустријске барокне академије из Гмундена. Међу професорима код којих се усавршавао су: Марија Луиза Балдасари, Ерик Тракслер, Зигберт Рампе, Ан Мари Драгосиц, Ежен Микеланђели, Јори Виникур, Егон Михајловић, Бландин Рану и др.
Добитник је награда на бројним пијанистичким такмичењима домаћег и међународног карактера.
Гостовао је на музичким фестивалима у земљи и иностранству (Чембало, жива уметност;   Trigonale; Aestas;  Фестивал ране музике – ФЕРАМ), на којима је одржао више реситала   солистичке и камерне музике. Поред редовних наступа у земљи, остварио је концертне реситале и гостовања као солиста и камерни музичар у Аустрији, Хрватској, Бугарској, Шпанији, Босни и Херцеговини, Црној Гори. Понео је титулу Талента фестивала Trigonale 2011.
Као солиста је наступао са Уметничким ансамблом Војске Србије „Станислав Бинички”, као и са Оркестром Факултета музичке уметности. Био је сарадник Симфонијског оркестра

РТС-а, Уметничког ансамбла „Станислав Бинички”, Јеврејског камерног оркестра, Црногорског симфонијског оркестра, официјелни континуо сарадник барокног оркестра „Aestas” и Барокног оркестра Нове београдске опере. Члан је ансамбла за стару музику „Теменос”. Остварио је трајне аудио-снимке за Радио Београд и Аустријски радио (ОРФ). Иницијатор је и уметнички координатор обележавања Европског дана старе музике, који се од 2013. године одржава на Факултету музичке уметности, уз подршку Европске мреже за стару музику.


Уреднице циклуса Студио Славенски: Маја Чоловић Васић (Радио Београд 2) и Мирјана   Лазаревић (Сокој)

Уредник радијског преноса: Маја Чоловић Васић

Продуцент: Јелена Брадарић 



Легат Јосипа Славенског се налази на адреси: Трг Николе Пашића 1, V спрат

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње