Читај ми!

Вердијев „Бал под маскама"

У суботу, 2. марта, од 19.00, настављамо низ преноса из Метрополитена  снимком представе одржане јесенас - то је једна од најлепших опера Ђузепа Вердија – Бал под маскама.

Вердијева живописна драма је октобра 2023. први пут приказана у Мету после 2015, са тенором Чарлсом Кастроновом који је дебитовао у улози шведског краља чија га љубав према пријатељевој жени одводи у смрт. Карло Рици диригује овим врхунским извођењем чији су протагонисти Анџела Мид као Амелија, коју краљ Густав воли, и прави вердијански баритон Квин Келси као њен супруг, Гроф Анкарстрем. Ту су и мецосопран Олесија Петрова као пророчица Улрика и сопран Лив Редпат у свом радијском дебију као опрезни паж Оскар.

Ова Вердијева опера, чија је премијера одржана 1859. у Риму, настала је у његовој средњој фази што значи да су у њој, с једне стране присутни страствени вокални изливи који његова рана дела чине тако ефектним, а с друге - ту су и знаци његове музичке еволуције која ће на крају довести до касних ремек-дела Отела и Фалстафа. Сама фабула је заснована на историјским догађајима – шведски краљ Густав III убијен је у атентату током маскембала у стокхолмској оперској кући 1792. Али, у Вердијевим рукама та прича превазилази пуко приказивање историје. Као што је урадио у многим својим чувеним делима, тако је и овде употребио ту причу као прилику да истражи преплитање јавног и приватног живота моћника.

Либрето је написао Антонио Сома, адвокат, драматичар и управник позоришта. То ће бити једини тренутак кад ће њих двојица сарађивати, заправо њихова једина сарадња која је довела до резултата, јер је Сома на Вердијев захтев радио и на либрету за Краља Лира, али он никада није реализован.

Верди је у овом пројекту имао великих проблема са цензорима Напуљског краљевства који су имали примедбе на приказивање убиства једне краљевске личности на сцени. Сома је понудио ревидирани либрето чију је радњу преместио у колонијални Бостон. Ова верзија, упркос својим нелогичностима, постала је стандардна и изводила се све до краја ХХ века. У последње време, међутим, враћен је оригинални шведски амбијент како је уобичајено и на сцени Мета.

Партитура  Бала под маскама изузетна је по својој економичности и лепоти мелодијског израза. Сви главни ликови добијају солистичке деонице које су међу најбољима у Вердијевом опусу. Међу њима је и узбудљиви соло сопрана Morrò, ma prima in grazia, у првој сцени III чина, после којег следи велика баритонска арија Eri tu Тенор такође добија неколико упечатљивих момената, од помпезне арије Di` tu se fedele у I чину до интроспективне, проширене сцене у III чину. Неки од најлепших момената су, међутим, ансамбли, попут ингениозног почетка III чина који се од солистичког наратива развија у квинтет где се различита осећања протагониста стапају у јединствени музички ток.

У паузи преноса имаћемо и разговор са протагонистима – у овој опери има чак пет главних улога – а најавићемо и наш наредни директни пренос. Уреднице су Маја Чоловић Васић и Горица Пилиповић.

 

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње